© Håkon Rusdal

Helse og omsorg

Rekordhøy ventetid for sykehusbehandling

Den rød-grønne regjeringen slår sine egne rekorder fra 2012. Nå er gjennomsnittlig ventetid for sykehusbehandling på 73 dager. Bård Hoksrud er bekymret over pasienter som lider og får satt livet på vent.

Tall fra Helsedirektoratet viser at gjennomsnittlig ventetid for å få sykehusbehandling er rekordhøy, og har ikke vært like ille siden de rød-grønne styrte sist i 2012.

Det er pasientene som igjen er ofrene for Arbeiderpartiets feilslåtte sykehuspolitikk , mener Frps helsepolitiske talsperson Bård Hoksrud.

- Før valget lovet Arbeiderpartiet å ta igjen behandlingsetterslepet etter pandemien, men de nye tallene viser at ventetidene fortsetter å øke. Det skyldes at regjeringen ikke bevilger nok midler for å møte den økte etterspørselen etter helsehjelp, og at de ikke vil benytte ledig privat behandlingskapasitet for å redusere helsekøene. De som rammes er pasientene, som lider og får satt livet på vent mens de venter på behandling, sier Hoksrud.

Nye tall fra desember 2023 viser at ventetiden for å få behandling er på det høyeste siden 2012 for alle helseområdene.

De som venter på ordinær sykehusbehandlingen må i gjennomsnittlig vente 73 dager, noe som er økning på 12 dager siden regjeringen tiltrådte i 2021.

Bekymret for psykisk helse

Hoksrud er særlig bekymret for at ventetiden innen psykisk helsevern aldri har vært lenger.

- Den økte ventetiden innen psykisk helsevern er svært bekymringsfull. Konsekvensen er at psykisk syke som trenger rask hjelp, må vente alt for lenge for å få behandling. Det øker risikoen for at problemene deres blir større. Dette er en klar konsekvens av at regjeringen har skrotet fritt behandlingsvalg og kuttet både i sykehusene og frivillige tilbud, avslutter Hoksrud.

Mer informasjon