Silje Hjemdal: Pinnekjøtt er en selvfølge

For Silje Hjemdal er ikke julestemningen helt på plass før hun lander på Flesland hjemme i Bergen. Pinnekjøtt, Disneyfilmer og pyntet tre hører også med.

Bergenspolitiker og ombudskvinnen Silje Hjemdal skal tilbringe årets jul i Bergen og på gården sammen med familie og tantebarn. Pinnekjøtt er en selvfølge.

- Julestemningen slår ikke for alvor inn før jeg lander på Flesland og kjenner på alt som gjenstår å fikse. Når man endelig setter seg ned lille julaften og tenker at det man ikke rakk ikke er en krise, da er det jul, forteller Silje.

Ellers skriver hun fortsatt julekort og påpeker at det blir ingen jul uten Disney, både på TV og som pynt på juletreet.

- Å pynte pappas juletre blir man aldri for gammel til, forteller hun og nevner også at kongerøkelse gir henne helt spesielle juleminner.

Ombudskvinne

Silje forteller at et av hennes største privilegier som stortingsrepresentant er å møte folk fra hele landet med ulik bakgrunn, og ulike engasjement i saker de brenner for.

- Noen av disse menneskene deler sitt aller innerste og vonde, men også sine største gleder. Det inspirerer meg til å fortsette kampen for liten og stor, sier Silje.

Gjennom hennes arbeid i familie- og kulturkomiteen på Stortinget er hun involvert i alt fra sløseri og dusteregler, til mer alvorlige temaer knyttet til vold, overgrep og ikke minst helsepolitikk.

Frykter for økonomien til folk og bedrifter

Etter jul- og nyttår starter en ny travel arbeidshverdag. Silje er redd for at den krevende økonomien vil fortsette å prege folk og bedrifter, også neste år. Hun er også oppgitt over at regjeringen ikke evner å ta grep mot det enorme presset på helsevesenet, og tror også at norsk sikkerhetspolitikk vil bli viktig neste år.

- Regjeringens nedprioritering av norsk politi må stoppes, og Forsvaret må rustes opp. Nå er det stortingsvalget 2025 som gjelder, avslutter Silje.

Mer informasjon