© Håkon Rusdal

Samferdsel

Sjokkert over dårlig trafikkhåndtering

Frank Sve retter kraftig kritikk mot regjeringen og Statens vegvesen for håndteringen av trafikken i Oslo. Stengningen av viktige veitunneler og kollektivfelt for elbiler har skapt enorme køer og kaos, noe Sve mener gjør livet vanskelig for både vanlige folk og næringslivet.

Mest mulig kø og kaos

I forbindelse med utbyggingen av regjeringskvartalet vil både Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen stenges for trafikk i en periode på tre år fra og med 1. juli. Disse tungt trafikkerte veitunnelene inngår i Ring 1 i Oslo. Som en oppvarming til trafikkproblemene har Statens vegvesen nesten to måneder i forkant valgt å stenge kollektivfeltene for elbiler. Hensikten er å legge til rette for kollektivtrafikken. Før stengningen var nemlig kollektivfeltet fylt av elbiler, og bussjåfører har klaget over vanskelig fremkommelighet.

Fra vondt til verre

På toppen av dette har det tidligere byrådet i Oslo skapt trafikale vanskeligheter ved å stenge flere gater for biltrafikk. Nedstengningen av Ring 1 vil komme på toppen av en allerede vanskelig politisk skapt situasjon for mange trafikanter, sier Sve. Han mener flere av disse gatene må gjenåpnes. I tillegg vil han instruere Statens vegvesen om å gjenåpne kollektivfeltene på E6 og E18 inn mot Oslo for elbiler på tilsvarende betingelser som før 6. mai.

- Stengningen har allerede medført enorme køer samtidig som du nesten ikke ser en buss i kollektivfeltet. I tillegg er det varslet at enda flere veier skal stenges. Farten skal settes ned, man skal inn med fartsdumper og fjerne parkering, sier Sve til Finansavisen.

- Regjeringen ser ut til å ha ett mål, og det er å gjøre det verst mulig for både vanlige folk og for næringslivet, legger han til.

Jeg må gratulere dagens regjering, for den er verdensmester i å gjøre det vanskelig for folk

Frank Sve

Hvor alvorlig er det egentlig?

-Det er veldig alvorlig. Trafikkproblemene i og rundt Oslo tar ingen ende, og det blir bare verre og verre for folk som bor her nede. Jeg kommer fra Sunnmøre, og jeg ser hvor vanvittig dette er. Jeg fatter ikke at folk som bor fast her nede finner seg i det. Det er jo ingenting som er forutsigbart. Toget står, i kollektivtrafikken er det bare problemer, og nå skal de lage enda mer kø og kaos gjennom å stenge flere veier. Og det vil de løse ved å lage enda dårligere kapasitet på veinettet. Det er nesten sånn at jeg må gratulere dagens regjering for den er verdensmester i å gjøre det vanskelig for folk.

Mer informasjon