Sylvi Listhaug på demonstrasjon mot høye strømpriser. Foto.

Stopp strømranet

– Nok er nok. Strømprisene må ned for å sikre en enklere hverdag for folk flest.

FrP-leder Sylvi Listhaug er tydelig på at nok er nok, og at strømranet må stoppe.

– I alt for lang tid har folk flest og norske bedrifter som nå sliter med strømregninger måttet vente på at Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum tar dem på alvor. Nok er nok. Stopp strømranet. Strømprisene må ned for å sikre en enklere hverdag for folk flest, sier Listhaug.

Strøm er noe alle trenger

Listhaug påpeker at strøm ikke er et luksusgode.

– Folk har fått en vanskeligere hverdag med denne regjeringen. Rekordhøye strømpriser flår familier landet rundt, bedrifter sliter og folk forteller at de sitter hjemme og fryser. Strøm er ikke noe luksus, men noe alle trenger. Da er det ikke rart folk blir frustrerte når Støre og Vedum er handlingslammet i møte med skyhøye strømpriser. Det virker ikke som om de forstår alvoret for vanlige folk, sier hun.

Dette er FrPs forslag for billigere strøm

Kun smuler i strømstøtte

Hun understreker også at strømstøtten fra regjeringen kun er smuler, og ikke er en seier for vanlige folk.

– I realiteten er det bare smuler. Staten fortsetter å håve inn titalls milliarder i økte strømpriser, og tallene viser at folk flest har fått skyhøye strømregninger sammenlignet med i fjor, selv med Støre og Vedums strømstøtte, slår hun fast.

FrP vil ha makspris på 50 øre

Listhaug forteller at Fremskrittspartiet har fremmet flere forslag for å sikre folk flest billigere strøm.

– Allerede i august utfordret vi Høyre-regjeringen på at de burde fjerne hele elavgiften og stanse elektrifisering av sokkelen med strøm fra land. Gjennom hele høsten og nå på nyåret har vi gjentatt forslagene i Stortinget for å få Ap/Sp-regjeringen til å iverksette tiltak mot de høye strømprisene, men gang på gang ble forslagene våre nedstemt av regjeringspartiene, sier hun, og avslutter:

– For å stoppe strømranet og sørge for at folk flest får en enklere hverdag, er FrPs forslag å innføre makspris på 50 øre per kilowattime, et tiltak som også skal gjelde for bedrifter. Regjeringspartiene må være konstruktive og legge vekk de ideologiske skylappene. Nå får det være nok politisk spill. Folk trenger handling. Strømranet må stoppe nå!