Sylvi Listhaug, smilende i blå dressjakke og lyseblå overdel. Lener seg svakt fremover mot et bord. Uskarp bakgrunn. Foto.
© Pia Sønstrød

– Støre angriper nok en gang ytringsfriheten

Ap-leder Jonas Gahr Støre går til kraftig angrep på Human Rights Service (HRS) og setter dem i en kontekst av ansvar til 22. juli. Det tar partileder Sylvi Listhaug (Frp) sterk avstand fra.

– Jonas Gahr Støre har ved tidligere anledninger, som karikaturstriden, vist at han ikke stiller opp for ytringsfriheten, sier Listhaug

Dermed reagerer hun kraftig på at Ap-lederen angriper HRS i debatten om holdningene bak 22. juli.

– I Norge er det en rekke organisasjoner som får statsstøtte, at det finnes én som ikke er politisk korrekt er ikke et problem. HRS har gjort en god jobb mot sosial kontroll og tar opp problemer mange ikke tør å ta i med ildtang. Likevel blir de utsatt for en langvarig heksejakt fra venstresiden, sier Listhaug.

Listhaug mener det er trist at Arbeiderpartiet skaper splittelse fremfor samling mot ekstremisme. Hun sier seg enig med tidligere Ap-politiker Geir Lippestad som mener oppgjøret ble tatt i rettsapparatet.

– Jeg er helt enig med Geir Lippestad at oppgjøret ble tatt i domstolene. Alle partier på Stortinget er mot voldelig ekstremisme, og det må vi stå sammen om, enten det er høyreekstremisme eller radikal Islam. Å skape splittelse på denne måten gagner ingen andre enn ekstremistene, sier hun.