Christian Tybring-Gjedde
© TIBE

Svikter Israels rett til å velge egen hovedstad

Representantforslaget om å flytte den Norske ambassaden til Jerusalem, får kun FrPs støtte.

– Det internasjonale rettsprinsippet om at alle suverene land selv utpeker egen hovedstad skal ikke gjelde for Israel, mener Stortingets flertall. Det er å svikte demokratiske prinsipper og synliggjør den voldsomme forutinntattheten mot Israel som majoriteten av stortingsflertallet innehar, sier Christian Tybring-Gjedde.

Spørsmålet om å flytte ambassaden til Jerusalem ble aktualisert da USA valgte å flytte sin ambassade i 2018, og etter det har flere andre land meldt at de enten skal flytte sine ambassader til Jerusalem, eller vurderer å gjøre det.

– Ved å opprettholde vår ambassade i Tel Aviv sier Norge indirekte at vi underkjenner Israels suverene rett å utpeke egen hovedstad. Det er slik vi ser det et overnasjonal overgrep mot det eneste demokratiet i Midøsten. Norske politikere sier å flytte ambassaden vil vanskeliggjøre å oppnå målene I Osloavtalen ytterligere, noe som er et uærlig argument. Osloavtalen er død, og det er ingen seriøse aktører som har tro på at den noensinne vil gjenoppstå, sier Tybring-Gjedde.

Skuffet over KrF

FrP hadde tro på å få støtte til titt forslag, blant annet fra KrF som har å flytte ambassaden til Jerusalem nedfelt i sitt partiprogram.

– Det er synd å se at noen partier velger å ikke stå opp for sine egne overbevisninger. Det koster lite å vise sin støtte til Israel i festtaler og i interne vedtak, men skal man få troverdighet for sin politikk, må man faktisk gjøre det man sier man skal gjøre. FrP kjemper for det vi tror på, hvorfor andre partier ikke gjør det samme i denne saken, er merkverdig, sier Tybring-Gjedde.