FrP logo
© Bjørn Inge Bergestuen

Testsenter for oljevernberedskap skal etableres i Hadsel

Resolusjon vedtatt på FrPs landsmøte 2022.

Etablering av et test- og øvingssenter mot akutt forurensning på havet har vært viktig for Fremskrittspartiet. En stadig økende skipstrafikk i nord, medfører økt risiko for ulykker og utslipp. Derfor er det viktig å lokalisere test- og øvingssenteret nær de sårbare havområdene utenfor Lofoten og Vesterålen. Fremskrittspartiet har pekt på Fiskebøl i Hadsel kommune i Nordland som en svært god lokalisering, og fikk dette vedtatt i regjering i desember 2019.

Stortinget har over flere år, senest i forbindelse med statsbudsjettet 2022 satt av midler til etablering av dette senteret på Fiskebøl. Test- og øvingssenteret er en del av Nordområdepolitikken, og skal blant annet arbeide med oljevernberedskapen under arktiske forhold. Det er derfor skuffende at Regjeringen den 23.04 bekrefter at de, gjennom nærings- og fiskeridepartementet, har bedt Kystverket om å vurdere nedskalering av planene for test- og øvingssenteret. Regjeringen har i tillegg bedt Kystverket komme med kostnadsanslag for å bygge opp testfasiliteter for simulering av is-fylte farvann og strender i Horten, i stedet for Fiskebøl i Hadsel.

Det er oppsiktsvekkende at Senterpartiet nå vurderer å sentralisere test- og øvingssenteret fra Nord-Norge til det sentrale Østlandet. Sentralisering er det motsatte av hva SP har lovet velgerne.

Dette er en omkamp på det gjennomslaget Fremskrittspartiet fikk i regjering, og argumentene som brukes er sitat:

«Norsk økonomi opplever sterk vekst og lav ledighet, lønningene og prisene stiger. Krigen i Ukraina fører også til en usikkerhet som slår ut i høye energi- og råvarepriser. Samtidig bruker vi store ressurser på å styrke forsvaret, ta imot mennesker som flykter fra krigen i Ukraina, og vi har forlenget strøm støtten til 2023. I sum kan alt dette føre til en overoppheting av økonomien, slik at rentene i verste fall må økes raskere enn det som allerede er varslet.»

Riksrevisjonens rapport fra februar 2019 pekte på flere svakheter i oljevernberedskapen i nordområdene, hvor mangel på forskning/ testing var et av hovedfunnene. Den nye geopolitiske sikkerhetssituasjonen tilsier også at satsingen på nordområdene er mer aktuelt enn noen gang. Behovet for tilstedeværelse, overvåkning og maritim beredskap i nord er blitt større.

Flere utviklingstrekk peker på at senteret må etableres raskt. Blant annet økt sjøtransport langs kysten, herunder oljetransport og økt oljevirksomheten i Barentshavet.

Fremskrittspartiets landsmøte er svært kritisk til usikkerheten som regjeringen nå skaper rundt etableringen på Fiskebøl, og ber regjeringen følge opp de vedtak som Stortinget tidligere har fattet må følges opp, med forsering fremfor trenering.

Fremskrittspartiets landsmøte vil påpeke at testing under arktiske forhold krever reelle arktiske forhold. Fremskrittspartiets landsmøte er derfor tydelig på at testsenteret må etableres i Hadsel kommune og at tidligere vedtak må respekteres.