© Fremskrittspartiet

Skatt og avgift

Tiltakspakke for boligmarkedet

Kamp mot inflasjon og rentenivå, økt boligsparing for ungdom, og mindre firkantede reguleringer for utbygging og boliglån. Fremskrittspartiets Hans Andreas Limi mener han har løsningene for å hjelpe flere inn på boligmarkedet og forhindre en fremtidig boligmangel i de store byene.

Finanspolitikeren legger nå frem en tiltakspakke for å hindre en krise i boligmarkedet. Limi viser til at det mars ble satt i gang bygging av hele 64 prosent færre boliger enn på samme tid i fjor. Dette skjer samtidig som Oslo, Tromsø og flere andre byer allerede har utfordringer med høye boligpriser og for lav utbyggingstakt for nye boliger.

- Fortsetter trenden frykter jeg boligmangel i flere byer om få år. Muligheten til å komme seg inn på boligmarkedet vil bli stadig vanskeligere, spesielt for unge, sier han.

Han mener at det er et samfunnsproblem om det over tid bygges for lite boliger i pressområder. Vanlige arbeidsfolk vil presses lenger og lenger bort fra arbeidsplassene. Dette vil også isolert sett føre til høyere og høyere leiepriser.

Utfordrende for bygg- og anleggsbransjen

Limi mener også at bygg- og anleggsbransjen nå vil få store utfordringer i en tid som allerede er krevende for mange. Han mener det er dramatisk når både salg og bygging av nye boliger går dramatisk ned.

- Det er klart dette vil kunne føre til permitteringer og oppsigelser. Regjeringen legger også flere steiner til byrden nå de kutter i store samferdselsprosjekter og innfører nye og kompliserte regler for innleie som rammer bransjen hardt.

Tiltakspakke for boligmarkedet

FrP-politikeren lanserer nå en tiltakspakke for boligmarkedet, som han mener vil kunne redusere prisene gjennom bygging av nok boliger i pressområder.

- Det aller viktigste er at politikerne umiddelbart tar ansvar for å få kontroll over inflasjonen, og gjøre Norges Banks jobb med å få rentene ned lettere. Videre må vi gjøre det mindre tungvint og byråkratisk å sette i gang helt nødvendig boligbygging, og sørge for at vi bygger de boligene som folk faktisk ønsker, sier Limi.

Han mener også at regjeringens smålige kutt i ordningen med Boligsparing for Ungdom (BSU) må reverseres.

- Vi må gjøre det lettere å komme inn på boligmarkedet, ikke vanskeligere, sier han.

Fremskrittspartiets tiltakspakke for boligmarkedet

• 1. Aktiv finanspolitikk med lavere avgifter og 50 øre i makspris for strøm. Dette vil legge mindre press på Norges Bank, og gjøre det lettere å redusere rentene.
  • 2. Reversere regjeringens kutt, og øke Boligsparing for Ungdom (BSU)
  • 3. Lokalvalgsgaranti. FrP-kommune skal være Ja-kommuner, og gjøre det lettere å regulere tomter for bygging av nye boliger.
  • 4. Reversere fordyrende detaljkrav til universell utforming, byggemåte og energikrav knyttet til nybygg
  • 5. Sette et makstak på byggesaksgebyrer med utgangspunkt i de mest effektive kommunene
  • 6. Fjerne eiendomsskatten
  • 7. La bankene vise mer skjønn ved tildeling av boliglån, spesielt for førstegangskjøpere.
  • 8. Fjerne innsigelsesmuligheten til bla. Statsforvalteren i arealsaker. Innbyggerne skal bestemme i sin egen kommune.