Eldre person står med ryggen til kamera
© Jørgen Flemming

Arbeid og velferd

– Urimelig

Erlend Wiborg, som leder Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, synes det er problematisk at enkelte pensjonister mister bostøtte i juni grunnet etterbetalt pensjon.

Flere pensjonister har opplevd at de har mistet bostøtte da de har passert inntektsgrensen fordi de har fått etterbetalt pensjon. Det reagerer Erlend Wiborg på.

– Dersom disse personene permanent hadde passert inntektsgrensen, hadde jeg vært enig i at det er korrekt at man ikke skal få bostøtte. Men når dette skyldes tilbakebetaling for pensjon opptjent i 2020, og også økning med virkning fra 1. mai 2021 som etterbetales i juni 2021, oppleves dette åpenbart som urimelig. Det har jeg stor forståelse for, sier han.

Erlend Wiborg reagerer på at enkelte pensjonister mister bostøtte i juni fordi de får etterbetalt pensjon. © Bjørn Inge Bergestuen

Styrket pensjonistenes økonomi

Fremskrittspartiet har jobbet for å styrke pensjonistenes økonomi, og har gjennom flere runder fått vedtatt dette i Stortinget. Wiborg mener det er urimelig dersom Stortingets vedtak og intensjon for enkelte grupper nulles ut ved bortfall av bostøtte.

– Dette mener jeg ikke er rett og rimelig, og det er viktig å få belyst denne tematikken skikkelig. Derfor utfordrer jeg statsråd Torbjørn Røe Isaksen på dette i et skriftlig spørsmål, sier Wiborg.

Statsråden har enda ikke besvart spørsmålet, men Fremskrittspartiet vil ikke akseptere at våre seire for pensjonistene nulles ut på denne måten.

Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg

Les spørsmålet til statsråden her