Foto. Sylvi Listhaug
© Pia Sønstrød

Vil ha forbud mot barnehijab

Fremskrittspartiet vil ha forbud mot bruk av hijab i grunnskolen.

Forslaget kommer i nytt partiprogram, som legges frem rett over påske.

– Det er et plagg som brukes for ikke å tiltrekke seg menn. Når du begynner å gjøre dette med små barn, er det en seksualisering av barn. Små barn har heller ikke en egen vilje til å ta stilling til om de ønsker å gå med det eller ikke, sier Listhaug.

I programmet foreslås det også å straffeforfølge foreldre som sender barna på koranskole i utlandet mot deres vilje. Det kommer også forslag om nye tiltak for å hindre kjønnslemlestelse av barn.

Partiprogrammet skal vedtas på landsmøtet i mai.