Vil ha mer nivådeling i skolen
Ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik får evnerike elever tilpasset undervisning, viste NRK Dagsrevyen i en reportasje lørdag.
– Dette synes jeg skulle vært en ordning i hele landet. Da jeg så Dagsrevyen i kveld så ble jeg veldig glad for Larvik og Vestfold har tatt de sterkeste elevene på alvor, og det ønsker vi i Fremskrittspartiet å gjøre også, sier Velle.
Fremskrittspartiet er med å styre både Larvik kommune og Vestfold fylkeskommune, hvor skolen ligger.
Bør bli hovedregel
I førsteutkastet til nytt partiprogram som ble lagt frem i november heter det at «Fremskrittspartiet ønsker ikke en enhetsskole. Ambisjonen må være at alle elever skal få tilpasset undervisning basert på deres ferdigheter».
– Vi ønsker å reversere regelen i opplæringsloven om at enhetsskolen til Arbeiderpartiet skal være hovedregel, og mener nivådeling blant elevene må bli det nye hovedprinsippet, sier Velle.
Som FpU-leder sitter han i programkomiteen som er i ferd med å ferdigstille det endelige forslaget til nytt partiprogram. I det første utkastet fra i høst foreslår komiteen at «Opplæringsloven bør gi skoleeiere større frihet til å organisere skolehverdagen med nivåbasert opplæring som hovedregel i Opplæringsloven».
– Elever som trenger ekstra oppfølging skal selvsagt få det, men samtidig trenger man ekstra oppgaver for å få noe å strekke seg etter for de elevene som ønsker og klarer det. Fremskrittspartiets mål er at alle elever skal få lov til å bli den beste versjonen av seg selv. Jeg tror det er en veldig god vei fremover for norsk skole, sier Velle.
Pogramkomiteens forslag:
Fremskrittspartiet ønsker ikke en enhetsskole. Ambisjonen må være at alle elever skal få tilpasset undervisning basert på deres ferdigheter. Opplæring i basisfag som norsk, engelsk og matematikk må prioriteres, og praktiske fag må få en større plass i systemet. Alle elever må også sikres opplæring i bruk av grunnleggende IT-verktøy og programmer.
Vi vil understreke betydningen av at elevene får en solid innføring i norsk kultur og vestlige verdier. Vi mener det må innføres obligatorisk yrkesfaglig valgfag for elevene, slik at praksissterke elever får oppleve mestring og mulighet til å vise sine sterke sider i praktiske arbeidsoppgaver.
Opplæringsloven bør gi skoleeiere større frihet til å organisere skolehverdagen med nivåbasert opplæring som hovedregel i Opplæringsloven. De som sliter teoretisk, men er praktisk anlagt må få undervisning som er tilrettelagt for dem, for eksempel ved mer samarbeid med private bedrifter, bilverksted, snekkere og andre som kan hjelpe elever som har en interesse i deres retning. Elevene må få hjelp til å dyrke det de er gode til.