Sykelønn

Vi vil ha en god sykelønnsordning som i likhet med dagens ordning sikrer den enkelte en trygg og forutsigbar inntekt ved sykdom. I tillegg må NAV få muligheten til å innrette arbeidet slik at flere får arbeidsrettet tiltak tidligere.

Fremskrittspartiet vil

• opprettholde god og forutsigbar sykelønnsordning for arbeidstakere
  • utrede en tidskontoordning som sikrer gode muligheter for å stå delvis i arbeid under sykemelding
  • at det skal legges bedre til rette for å få flere med nedsatt arbeidsevne i jobb
  • vurdere endringer i arbeidsgiverperioden for å få flere raskere tilbake i arbeid

Partiprogram 2021 - 2025

For mange pasienter med alvorlige diagnoser, som krever et langvarig behandlingsløp, kan den lovfestede sykepengeperioden bli for kort. Derfor bør sykelønnsordningen sikres for de som har alvorlige sykdommer.

Vi vil også ha utredet muligheten for å innføre en tidskontoordning hvor sykepengenes varighet avhenger av sykemeldingsandel, men samtidig innenfor en maksimalperiode på inntil 2 år. Pårørende til alvorlig syke skal ha rett til tidsbegrenset pleielønn når de pleier sine nærmeste.