Likestilling

Alle mennesker er likeverdige, og Fremskrittspartiet vil ikke akseptere diskriminering. På denne bakgrunn er vi mot kvotering.

Fremskrittspartiet vil

• Fjerne lovformuleringer som pålegger kvotering
  • Bekjempe aldersdiskriminering
  • At Norge skal tre ut av ILO-konvensjon nr. 169
  • Verne om kvinners grunnleggende menneskerettigheter, som lovfestet rett til ikke å bli kjønnslemlestet, tvangsgiftet eller utsatt for negativ sosial kontroll av religiøse miljøer
  • Gjøre likestillingsloven nøytral
© Colourbox

Partiprogram 2021 - 2025

Alle mennesker er likeverdige, og Fremskrittspartiet vil ikke akseptere diskriminering. På denne bakgrunn er vi imot kvotering. Vi vil fremme likeverd og sikre like muligheter og rettigheter til samfunnsdeltakelse for alle.

Vi vil bekjempe aldersdiskriminering i arbeidslivet og ellers. Eldre mennesker flest klarer seg selv og er viktige bidragsytere i samfunnet som fortjener respekt og anerkjennelse.

Ved å anerkjenne samer som urfolk etter ILO-konvensjon nr. 169, gis det grunnlag for at enkelte etniske grupperinger kan gis særrettigheter innenfor et felles bosetningsområde. Samer har en rik kultur og historie, og eget språk, men er ikke et urfolk etter konvensjonens definisjoner. Fremskrittspartiet mener derfor at ILO nr. 169 ikke skal legges til grunn for regulering av forholdet mellom samisk og norsk etnisitet i Norge.