Valgfrihet

Fremskrittspartiet vil

• Sikre enkeltmennesket valgfrihet i offentlige tjenester
  • Likestille offentlige og private leverandører
  • At man skal ha frihet til å kunne betale med kontanter i Norge
© Colourbox

Partiprogram 2021 - 2025

Selvstendige og ansvarlige innbyggere, som i større grad får ta egne valg uten innblanding fra det offentlige, vil stimulere til mangfold, konkurranse og gode individuelle løsninger. Å stimulere til økt valgfrihet i alle deler av samfunnet er derfor vesentlig for moderniseringen av Norge.

Konkurranse på leverandørsiden inspirerer til nyskaping, modernisering, teknologisk utvikling, spesialisering, kostnadsreduksjon og effektivisering. Dette ser vi i alle deler av privat sektor der det er etablert forbrukermakt og et velfungerende marked. Varer og tjenester utvikles og leveres på bakgrunn av etterspørselen fra den enkelte forbruker. Derfor ønsker vi valgfrihet i alle offentlig finansierte velferdsgoder. Staten skal gjennom stykkprisfinansiering ta kostnaden, og innbyggeren skal velge leverandør.

For å bidra til valgfrihet og for å ivareta eldre og andre som ikke bruker teknologiske løsninger, er det viktig at muligheten til å bruke kontanter opprettholdes.