Kraftkrevende industri

FrP vil legge til rette for mer kraftkrevende industri i Norge, som for eksempel aluminium-, stål- og silisiumindustri, samt kraftkrevende datasentre.

Fremskrittspartiet vil

• stimulere til etablering av industri som gir flere nye grønne jobber
  • legge til rette for mer kraftkrevende industri i Norge
  • at Enova skal sikre og utvikle arbeidsplasser og verdiskapning i Norge

Det skapes store verdier i Norge basert på tilgang på ren, fornybar og regulerbar kraft, samt stabile og forutsigbare rammebetingelser. Fremskrittspartiet vil legge til rette for at industri i Norge kan dra økt nytte av våre grønne og rene fornybare ressurser i fremtiden.

Norges rene energi bidrar til å gjøre Norge til et interessant og konkurransedyktig land å etablere seg i, både for norske og utenlandske selskap.

Fastlandsindustrien utgjør en betydelig del av Norges verdiskaping. FrP vil være garantisten for at industrien får opprettholdt forutsigbar krafttilgang. Dette vil gi flere industriaktører mulighet til langsiktig og forutsigbar tilgang til kraft, noe som igjen vil bidra til økt verdiskaping og sysselsetting i industrien.

© Colourbox

Partiprogram 2021 - 2025

Med ren norsk kraft kan det skapes nye, grønne og lønnsomme virksomheter som datasentre, batteriproduksjon og hydrogenproduksjon, for å nevne noe. Vår rene energi bidrar til å gjøre Norge til et interessant og konkurransedyktig land å etablere seg i, både for norske og utenlandske selskap.

Enova har en viktig rolle når det gjelder å bidra til industriell konkurransekraft i Norge. Det er også viktig at Enovas fokus kan rettes mot prosjekter i kraftkrevende industri. Enovas hovedmål er å sikre og utvikle nye arbeidsplasser og verdiskapning i Norge. Kriteriene for tildeling må endres i tråd med dette, og slik at de mest lønnsomme tiltakene prioriteres. Enova bør også kunne gi støtte til teknologi som allerede er tilgjengelig hvis det kan bidra til de største utslippskuttene, eller binde og lagre CO2. Det bør også kunne gis støtte til oppstartselskaper og teknologi som ikke er ferdig utviklet

I et miljøperspektiv er det viktig at kraftkrevende produksjon som eksempelvis produksjon av aluminium og silisium skjer i Norge fremfor i kullfyrte økonomier som eksempelvis Kina eller India.