Vannkraft

Fremskrittspartiet vil

• ta i bruk vannkraftutbygging fremfor utbygging av vindkraft
  • forenkle konsesjonsbehandlingen
  • tillate skånsomme utbygginger i vernede vassdrag
  • endre skattesystemet slik at det investeres mer i vannkraft
  • at all fornybar kraftproduksjon likestilles med tanke på skatt, avgiftslettelser og økonomiske støtteordninger
© Colourbox

Partiprogram 2021 - 2025

Fremskrittspartiet vil heller satse på vannkraft enn vindkraft. Den norske regulerbare vannkraften står for over 90 prosent av den fornybare energiproduksjonen i Norge, og spiller en sentral rolle for strømforsyning og verdiskaping i landet. Vannkraften er en forutsetning for Norges forsyningssikkerhet. I tillegg til å være miljøvennlige kan vannmagasiner bidra til å unngå flomskader i perioder med ekstraordinær vannføring i vassdrag. I flere flomutsatte vassdrag bør det vurderes om kraftproduksjon og flomforebygging kan kombineres gjennom etablering av vannmagasiner.

Om lag halvparten av produksjonskapasiteten ved vannkraftverkene er over 50 år og nærmer seg teknisk levealder. En oppgradering av eksisterende vannkraftverk vil gi en betydelig økt energiproduksjon, uten nye naturinngrep. Staten bør stimulere til slik oppgradering gjennom skattesystemet. Samtidig bør konsesjonsbehandlingen av vannkraft forenkles både for store kraftverk og for små-, mini- og mikrokraftverk. Konsesjonsbehandling av små-, mini- og mikrokraftverk bør overlates til kommunene, og det må legges særlig til rette for en rask kapasitetsøkning i områder med dårlig strømforsyning.

Gjennomslag

Endret skattesystemet for å stimulere til økt produksjon av vannkraft