Tannhelse

Tennene er en del av kroppen

Sykdom i munnen må vurderes som andre sykdommer.

Fremskrittspartiet vil

• Opprettholde og videreutvikle satsingen på forebyggende tannhelse, særlig overfor unge og syke eldre
  • Stimulere til samhandling mellom tannhelsetjenesten og den øvrige helse- og omsorgstjenesten
  • Bedre refusjonsordningene for sykdomsrelatert tannbehandling, og på sikt redusere kostnadene til egenandeler på lik linje med øvrig helsebehandling
  • Sikre tilstrekkelig informasjon til de gruppene som har krav på å få dekket tannbehandling
  • Fjerne egenandel på nødvendig tannregulering av barn

Det ble gjennom budsjettenigheten for 2021 mellom regjeringen og Fremskrittspartiet bevilget 42 millioner kroner til et tannhelseprosjekt. Pengene skal gå til prøveprosjekt for å styrke tannhelsetilbudet til eldre som mottar hjemmesykepleie eller bor på sykehjem. Prosjektene skal løses ved å ta i bruk private tannhelsetilbydere.

Personer som i dag havner i ulykker, får ikke nødvendigvis dekket behandling av eventuelle tannskader som oppstår. Fremskrittspartiet mener det er urettferdig at personer som utsettes for ulykker og skader, selv må dekke kostnadene for nødvendig tannbehandling av tannskadene. Tennene er også en del av kroppen, og det er like stor risiko for å havne i ulykker hvor man får skade på tenner, som å brekke en fot eller en arm. Det har vi fremmet forslag på Stortinget om å rydde opp i.