Alkohol og tobakk

Fremskrittspartiet tror en mer liberal alkoholpolitikk vil føre til et mer avslappet forhold til alkohol og til sunnere drikkevaner, samt at en større del av alkoholen omsettes i lovlige former.

Alkohol

FrP ønsker en næringsvennlig og fornuftig alkoholpolitikk som sikrer gode rammebetingelser for norske produsenter av drikkevarer. Det er avgjørende for å sørge for at norske produkter kan konkurrere med produkter fra andre land. Den beste forebyggende alkohol- og tobakkspolitikken ligger i opplysningsvirksomhet og bevisstgjøring av den enkeltes ansvar for egne handlinger.

Norge har lang tradisjon for produksjon av egne drikkevarer i verdensklassen. Fra verdens nordligste destilleri i Aurora Spirits i nord, til Det Norske Brenneri i sør. Likevel finner man i for liten grad lokale eller norske produkter i hyllene på Vinmonopolet. Derfor har Fremskrittspartiet tatt til orde for at Vinmonopolet må forplikte seg til å ta inn lokalproduserte varer, noe vi også fikk gjennomslag for i Stortinget.

© Colourbox

Tobakk

Overdreven bruk av tobakk og alkohol kan føre til alvorlige helseproblemer. Fremskrittspartiet er for offentlig faktabasert informasjon om skadevirkninger, men vi er mot byråkratiske tiltak som hindrer at voksne mennesker kan nyte lovlige produkter. En næringsvennlig og fornuftig alkoholpolitikk bør legge til rette for at flere norske gründere får mulighet til å selge produktene sine i Norge, og får lov å gi produktinformasjon til sine kunder om utmerkelser og kvalitetsstempel. Det gjelder f.eks. Vidda fra Oslo Håndverksdestilleri, som har fått utmerkelse som verdens beste gin, men ikke får lov å merke det – eller Aurora Spirit i Lyngen, verdens nordligste destilleri, som har begrenset mulighet til å ta imot turister på grunn av et rigid regelverk som definerer hvilke tidspunkt på dagen de får lov å tilby smaksopplevelser for sine produkter. De får heller ikke lov å selge miniatyrflasker som suvenir til sine besøkende.

Fremskrittspartiet vil:

• Liberalisere alkohollovgivningen
  • Oppheve monopolet for omsetning av alkoholholdige drikker
  • Sikre et tilfredsstillende kontrollsystem for omsetning av alkohol
  • Sette aldersgrensen for kjøp og skjenking av alkoholholdige drikkevarer lik myndighetsalderen
  • Harmonisere avgiften på alkohol og tobakk med nivået i våre naboland for å unngå handelslekkasje og smugling
  • Ikke avgiftsbelegge e-sigaretter som tobakk
  • Fjerne regulering av åpnings-, salgs- og skjenketider

Partiprogram 2021 - 2025

Dagens høye avgifter og omfattende reguleringer på salg av alkohol fører til smugling og ulovlig produksjon. Den beste forebyggende alkohol- og tobakkspolitikken ligger i opplysningsvirksomhet og bevisstgjøring av den enkeltes ansvar for egne handlinger.

Vi erkjenner at overdreven bruk av tobakk og alkohol kan føre til alvorlige helseproblemer, og er tilhengere av offentlig informasjon om skadevirkninger. Vi vil likevel motsette oss byråkratiske tiltak som tar sikte på å hindre at voksne mennesker kan nyte lovlige produkter.

Vi mener det må være lov å markedsføre alle produkter som lovlig kan omsettes i Norge.