Nyskaping, gründerpolitikk og små og mellomstore bedrifter

Fremtidens arbeidsplasser skapes – de vedtas ikke. Veksten vil komme i kunnskapsbaserte næringer, der humankapitalen stadig blir viktigere. Knoppskyting og nyetableringer må stimuleres. Vi vil derfor legge til rette for en offensiv nyskapingspolitikk, der gründervirksomhet, FoU og kompetanseutvikling stimuleres.

Fremskrittspartiet vil

• at grensen for årlig innrapportering av moms økes til 10 millioner kroner
  • heve grensen for revisjonsplikt til 10 millioner kroner for alle virksomheter som bruker autorisert regnskapsfører
  • forenkle krav til HMS for små bedrifter
  • tilpasse arbeidsmiljøloven for små og mellomstore bedrifter
  • motivere det offentlige til å gjøre innovative innkjøp
  • gjøre det enkelt å starte egen bedrift
  • styrke Kapitalfunn-ordningen
  • gjennomgå arbeidsmiljøloven og tilpasse den til dagens arbeidsliv
  • redusere arbeidsgiveravgiften
  • fjerne arbeidsavgiften for lærlinger
  • styrke opsjonsskatteordningen
  • differensiere tvangsmulkt etter bedriftenes størrelse

Fokus på innovasjon

Gode idéer og mennesker som tør å satse på egne ressurser er avgjørende for fremtidig utvikling og innovasjon.

Innovasjon handler om å skape noe nytt og noe som er bedre. Satsing på nytenking er derfor helt avgjørende for vekst og utvikling. Fokus på innovasjon er en forutsetning for nye arbeidsplasser i fremtiden.

Det er imidlertid vanskelig å starte for seg selv. Skatter og avgifter og andre økonomiske krav gjør at mange må gå gjennom en rekke hindre for å kunne opparbeide seg tilstrekkelig kapital for å kunne starte egen bedrift. Nyskapning og innovasjon handler om mer enn oppstart av bedrifter basert på enkeltideer. Det er derfor trist at nytenkning kan bli møtt med hindre som reduserer enkeltmenneskers evne til å realisere ideene sine.

Facebook, Snapchat, Twitter, Apple og IBM er alle produkter av enkeltideer. Dette er selskap som har revolusjonert verden og skapt store verdier og arbeidsplasser. Dette understreker viktigheten av å satse på enkeltmenneskers ressurser og ideer til innovasjon og utvikling.