Reindrift

Reindrift må behandles som annen næringsvirksomhet, også når det gjelder regler for investerings- og driftsmidler. Næringen bør utøves så fritt som mulig, og det offentlige ansvar bør begrenses til en fornuftig ressursforvaltning av offentlige beitemarker.

Fremskrittspartiet vil

• Redusere byråkratiet overfor reindriftsnæringen
  • Likebehandle reindriftsnæringen og andre næringer
  • Arbeide for en fornuftig og forutsigbar ressursforvaltning av offentlige beitemarker
  • Gradvis redusere subsidier til reindrift

Reindrift er en liten næring i nasjonal målestokk, men i samisk og lokal sammenheng har den stor betydning for økonomi, sysselsetting og kultur. Derfor er det viktig at næringen har gode og forutsigbare rammebetingelser.

I Norge har reindriften sitt opphav hos den samiske befolkningen. I dag utøves samisk reindrift hovedsakelig i fjell- og utmarksområder i Finnmark, Troms, Nordland og Nord-Trøndelag, samt deler av Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal og Hedmark.