FrP sier nei til bompenger
Fremskrittspartiet vil:
- Styrke rammebetingelsene for kjøretøy som kultur, kjøretøyhobby og interesse
- At aldersgrensen for veterankjøretøy endres fra 30 til 20 år
- At regelverk om forenklet EU-kontroll for kjøretøy mellom 30-50 år og fritak etter 50 år utvides til å gjelde alle veterankjøretøy
Partiprogram 2021 - 2025
For mange er bilen det foretrukne transportmiddelet, og det er uten tvil det mest fleksible. Tross en lang historie med politisk motarbeidelse, er bilen det foretrukne transportmiddelet for de fleste av oss og uten tvil det mest fleksible.
Fremskrittspartiet vil redusere avgiftsbyrden (se Skatter og avgifter) og avvikle byråkratisk regelverk, noe som vil komme norske bilister til gode. Vegdirektoratet og Trafikkstasjonenes makt over bilistene skal reduseres. Kjøretøytekniske tjenester som i dag utføres av statens vegvesen skal overføre til godkjente verksteder. Dette vil gi et bedre tilbud over hele landet og øke servicegraden for norske bilister. For mange er et kjøretøy mer enn et transportmiddel og kjøretøykultur og hobby er viktig over hele landet. Vi vil styrke rammebetingelsene for kjøretøyhobbyen og bilkulturen der det viktigste må være skatte- og reguleringsfrihet. Vi vil endre årsgrensen for veteranstatus for kjøretøy fra 30 til 20 år som bedre reflekterer når et kjøretøy går fra å være et transportmiddel til å bli en kulturgjenstand.
Bobil/Campingbil har blitt en stor kjøretøykategori i Norge som betyr mye for mange, men deler av det kjøretøytekniske regelverket rammer denne biltypen hardt. Vi mener at det må ryddes opp i teknisk regelverk og avgiftsbestemmelser for bobiler. Kjøretøy som leveres som campingbil/bobil fra produsent med slik typegodkjenning skal avgifts beregnes som bobil. Det er særlig regelverket om vektklasser for kjøretøy som skaper problemer for bruk av mange bobiler.