Kjøretøy

FrP vil redusere avgiftsbyrden og avvikle byråkratiske regelverk for bilistene.

FrP sier nei til bompenger

© Colourbox

Fremskrittspartiet vil:

• Styrke rammebetingelsene for kjøretøy som kultur, kjøretøyhobby og interesse
  • At aldersgrensen for veterankjøretøy endres fra 30 til 20 år
  • At regelverk om forenklet EU-kontroll for kjøretøy mellom 30-50 år og fritak etter 50 år utvides til å gjelde alle veterankjøretøy
  • At kjøretøy registrert i Nord-Amerika, Japan og Sør-Korea automatisk skal godkjennes i Norge
  • Liberalisere regelverk slik at flere typer elektrisk drevne kjøretøy blir tillatt i Norge
  • Liberalisere regelverk for ombygging og oppbygging av kjøretøy
  • Liberalisere kjøretøyteknisk regelverk for bobil/campingbil
  • At kjøretøy som leveres som campingbil/bobil fra produsent med slik typegodkjenning skal avgiftsberegnes som bobil
  • At bruk av MC som miljøvennlig og arealeffektiv transport utnyttes bedre og innarbeides i planer
  • Øke tillatt hastighet på moped så lenge kjøretøyet er konstruert for det, og tillate lett motorsykkel kjør på vanlig førerkort klasse V
  • At kjøretøytekniske tjenester som i dag håndteres av Statens Vegvesens trafikkstasjoner overføres til godkjente private verksteder
  • Overføre myndighet til å utføre ADR-kontroll på tunge kjøretøy til godkjente private verksteder
  • Utvide ordningen med å kunne skrive ned tillatt totalvekt på kjøretøy uten teknisk svekkelse av konstruksjonen til også å gjelde kjøretøy over 7500 kg

Partiprogram 2021 - 2025

For mange er bilen det foretrukne transportmiddelet, og det er uten tvil det mest fleksible. Tross en lang historie med politisk motarbeidelse, er bilen det foretrukne transportmiddelet for de fleste av oss og uten tvil det mest fleksible.

Fremskrittspartiet vil redusere avgiftsbyrden (se Skatter og avgifter) og avvikle byråkratisk regelverk, noe som vil komme norske bilister til gode. Vegdirektoratet og Trafikkstasjonenes makt over bilistene skal reduseres. Kjøretøytekniske tjenester som i dag utføres av statens vegvesen skal overføre til godkjente verksteder. Dette vil gi et bedre tilbud over hele landet og øke servicegraden for norske bilister. For mange er et kjøretøy mer enn et transportmiddel og kjøretøykultur og hobby er viktig over hele landet. Vi vil styrke rammebetingelsene for kjøretøyhobbyen og bilkulturen der det viktigste må være skatte- og reguleringsfrihet. Vi vil endre årsgrensen for veteranstatus for kjøretøy fra 30 til 20 år som bedre reflekterer når et kjøretøy går fra å være et transportmiddel til å bli en kulturgjenstand.

Bobil/Campingbil har blitt en stor kjøretøykategori i Norge som betyr mye for mange, men deler av det kjøretøytekniske regelverket rammer denne biltypen hardt. Vi mener at det må ryddes opp i teknisk regelverk og avgiftsbestemmelser for bobiler. Kjøretøy som leveres som campingbil/bobil fra produsent med slik typegodkjenning skal avgifts beregnes som bobil. Det er særlig regelverket om vektklasser for kjøretøy som skaper problemer for bruk av mange bobiler.