Livslang læring

Fremskrittspartiet vil

• Prioritere kompetansegivende, arbeidslivsrettede kurs
  • Vurdere incentivordninger for livslang læring i samarbeid med arbeidslivet og voksenopplæringsinstitusjonene

Norge blir i økende grad et kompetansesamfunn. De raske og økende omstillinger i arbeidslivet fører til at mange arbeidstakere trenger ny kunnskap og kompetanse. Vi må derfor legge til rette for livslang læring både for dem som står utenfor arbeidsmarkedet og dem som er i arbeidsmarkedet. Med gode etterutdannelsesmuligheter kan mange tilegne seg ny kunnskap, eller tilpasse kunnskapen sin til nye arbeidsområder.

Partiprogram 2021 - 2025

Arbeids- og næringsliv er i kontinuerlig endring, og livslang læring blir stadig viktigere. Norge har et stort antall høykompetansearbeidsplasser, og mange arbeidstagere vil av ulike grunner ha behov for omskolering og etter- og videreutdanning. I den nasjonale strategien for livslang læring må det sikres tett samarbeid mellom næringsliv og utdanningsinstitusjoner, for å gi gode utdanningsløp som harmonerer med hva arbeidslivet etterspør.