Det norske forsvar

Trusselbildet har vist seg å endre seg raskere enn vår evne til å forsvare oss. Det krever et fleksibelt og raskt mobiliserbart forsvar med evne og vilje til å kunne bygge en solid terskel. Det må derfor bygges en solid «grunnmur» innen logistikk, beredskap og totalforsvar

Fremskrittspartiet vil

• øke Forsvarets årlige budsjett til minst 2 % av BNP i tråd med NATOs ambisjoner
  • styrke og utvikle verneplikten og innkalle flere til førstegangstjeneste
  • at Forsvarssjefen må tildeles rollen som selvstendig og uavhengig etatsjef
  • styrke Forsvarets tilstedeværelse i hele landet, særlig i nordområdene
  • etablere en mobiliseringsbasert brigade på Østlandet
  • omorganisere Forsvarsbygg under Forsvarsjefen for å frigi ressurser til operativ virksomhet
  • sikre at befalskorpset får forutsigbare arbeidsforhold og utdanningsløp, og rimelig kompensasjon
  • ikke tillate synlig religiøse, ideologiske eller politiske symboler som en del av Forsvarets uniformer
  • styrke Forsvarets veteranadministrasjon og utvide Forsvarets oppfølgingsplikt etter endt tjeneste
  • sikre at etterretningstjenesten kontinuerlig har rammebetingelser for å kunne løse sitt oppdrag
  • sikre at Forsvaret utgjør en avskrekkende terskel, med evne til mobilisering og mottak av allierte
  • sikre alle forsvarsgreners evne til kommando og samvirke i felles operasjoner og med allierte
  • øke kampkraften i Forsvaret ved å gjennomføre nødvendige anskaffelser
  • styrke og utvide Heimevernet
  • styrke og videreutvikle Kystvakten, både for oppgaver i fredstid og i krig og krise
  • sikre Luftforsvaret nok ressurser til innføring av nye systemer samtidig som gamle systemer driftes
  • styrke Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) og gjeninnføre militær ledelse og kommando
  • styrke Cyberforsvarets evne til å bekjempe cyberangrep og til understøttelse av operasjoner
  • styrke og videreutvikle spesialstyrkene med nødvendig fly- og helikopterstøtte
  • styrke totalforsvarets evne til å støtte alliert mottak