Eilev Bekjorden

3. kandidat i Buskerud valgdistrikt

Eilev Bekjorden er 3. kandidat for Fremskrittspartiet i Buskerud valgdistrikt.

Mine hjertesaker:

• Samferdsel
  • Nei til symbolpolitiske klimatiltak
  • Lavere skatter og avgifter

Eilev Bekjorden har vært leder i Flesberg FrP siden 1995. Nå er han partiets 3. kandidat i Buskerud valgdistrikt.

Opptatt av samferdsel

Bekjorden meldte seg inn i Fremskrittspartiet i 1987.

– Jeg meldte meg inn i 1987, hovedgrunnen den gang var at jeg vurderte FrP som det partiet som var mest å stole på forsvarspolitisk. Det er de fortsatt, sier han, og legger til:

– Jeg er veldig opptatt av samferdsel. Bygge nye veier uten bomfinansiering, og gjøre et krafttak for å få redusert det vanvittig store vedlikeholdsetterslepet. Jeg tror ikke på menneskeskapte klimaendringer og er motstander av å bruke store beløp på såkalte klimatiltak uten effekt. Eksempelvis å bruke over 50 milliarder på elektrifisering av norsk sokkel uten dokumentert virkning er galskap.

Samferdselspolitikk er distriktspolitikk

Bekjorden vil øke satsningen på samferdsel.

– Opprustning på vei og jernbane er bra for hele landet, ikke minst for distriktene. Å gjøre det enklere, raskere og tryggere å forflytte folk, varer og tjenester det er viktig bidrag til å øke verdiskapningen ute i distriktene. Og det er også med på å opprettholde bosettinga. En god samferdselspolitikk er også god distriktspolitikk, sier han.

Om Eilev Bekjorden

• Alder: 55
  • Hjemsted: Lyngdal
  • Yrkesbakgrunn: Verktøymaker
  • Politiske verv: Leder i Flesberg FrP (siden 1995)
  • Hobby: Fisking og pilking. Er også glad i turer på fjellet og i skog og mark
  • Politiske forbilder: Carl I. Hagen og Siv Jensen

Vaktbikkje mot offentlig sløsing

Bekjorden mener folk med vanlige inntekter må få glede av skattelettelser.

– Jeg vil være vaktbikkje mot offentlig sløsing. Er også veldig opptatt av skatter og avgifter. Lønnsmottakere må betale mindre skatt fordi de med vanlige inntekter må få glede av skattelettelser. Viktig at norsk industri har forutsigbare og gode rammebetingelser for å legge til rette for nyetableringer og hindre utflagging, sier han, og avslutter:

– Jeg synes FrP fikk mange svært gode gjennomslag i regjering. Fjerning av arveavgiften. Kjempesatsing på samferdsel. Viktige innstramninger på flyktning- og asylpolitikken. Store avgiftsreduksjoner på bilbruk.