Jan Steinar Engeli Johansen

3. kandidat i Møre og Romsdal

Jan Steinar Engeli Johansen er 3. kandidat for Møre og Romsdal FrP ved stortingsvalget til høsten.

Mine hjertesaker:

• Redusere byråkratiet
  • Bedre veier
  • Rimeligere ferger
  • Flere arbeidsplasser

Jan Steinar Engeli Johansen har en lang og innholdsrik politisk karriere å se tilbake på. Nå er han Møre og Romsdal FrPs 3. kandidat til stortingsvalget. Hans hjertesak er å redusere byråkratiet, og det var også en av grunnene til at han i sin tid meldte seg inn i Fremskrittspartiet.

– Jeg meldte meg inn fordi FrP var det eneste partiet som hadde en troverdig forsvarspolitikk og som samtidig la til grunn en skatte- og avgiftspolitikk som reellt kunne skape vekst, arbeidsplasser og en personlig frihet for både arbeidstakere og grundere, sier han.

Om Jan Steinar Engeli Johansen

• Alder: 48
  • Hjemsted: Averøy
  • Yrke: Daglig leder og diverse styreverv og politiske verv
  • Politiske verv: Medlem av formannskap, kommunestyre og fylkesting, varaordfører i Averøy 2011 - 2015, FpU 1991 - 1998 (deriblant fylkesfomann og sentralstyremedlem), FrP fra 1998. Har vært både politisk og organisatorisk nestformann og fylkesformann i Møre og Romsdal FrP
  • Hobbyer: Det blir gjerne begrenset til noen småturer ved sjøen, på fjellet eller på reiser til europeiske storbyer. Jeg liker å se på gammel arkitektur og skikkelige byggverk
  • Funfact: Åtte år gammel fikk jeg begynne å hjelpe en grossist på lageret og være med å kjøre ut varer til forretninger på Nordmøre. Som betaling fikk jeg varer som begynte å nærme seg utløpsdatoen. Med dette åpnet jeg en liten kiosk hjemme i Kristiansund, som jeg selvsagt åpnet når alle andre stengte klokken 20 på kvelden. Jeg ble dermed både ung gründer, men også lovbryter, da jeg var førstemann som faktisk brøt datidens lukketidsbestemmelser
  • Politisk forbilde: Vi kommer nok ikke utenom Ronald Reagan. Hans fokus på å fjerne reguleringer og redusere skattetrykket for å skape økonomisk vekst, hans ideologiske kamp for å skape frihet både nasjonalt og internasjonalt, og hans kamp for å bryte opp sosialistiske og kommunistiske regimer gir mye å strekke seg etter for dagens politikere

Bedre veier og billigere ferger

Engeli Johansen forteller at han vil gjøre hverdagen for folk i Møre og Romsdal enklere.

– Det vil jeg gjøre ved å arbeide for at vi får bedre veier å kjøre på, rimeligere ferger og at vi får fjernet hindre for at vi greier å skape flere arbeidsplasser, sier han, og legger til:

– En altfor stor del av politikerne kommer fra offentlige arbeidsplasser, og knapt noen har startet sin egen arbeidsplass eller etablert arbeidsplasser for andre. Å vite hvilke utfordringer og regler en bedriftseier må forholde seg til fra etablering til utvikling, og gjennom driftsstadiet, er noe helt annet enn å måtte få det forklart. De aller, aller fleste arbeidstakere i dette landet arbeider i relativt små foretak uten noen form for administrative, økonomiske eller juridiske avdelinger. Da må vi også sørge for en politikk som hensyntar dette, og sørge for å motivere flere til å etablere egne og nye arbeidsplasser.

Investeringer for fremtiden

Han understreker at Fremskrittspartiet har fått mange gode gjennomslag til glede for folk flest, både lokalt og nasjonalt.

– Nasjonalt har vi snudd fokuset å samferdselsinvesteringene fra å bare bli sett på som en utgiftspost, til å bli investeringer for fremtiden. Reduksjon av eiendomsskatten, formuesskatten, fjerningen av arveavgiften og ikke minst en god begynnelse for en bedre alderspensjon er også viktige gjennomslag. Lokalt er det nok fjerningen av de bomstasjonene vi hadde i Møre og Romsdal. Fylket er i dag helt uten bompenger, og nå står kampen om gratis ferger for tur, avslutter Engeli Johansen.