Terje Hansen

2. kandidat i Finnmark valgdistrikt
Terje Hansen, i sort genser. Smilende. I bakgrunnen hav og fjell. Foto.

Terje Hansen er Finnmark FrPs 2. kandidat ved høstens stortingsvalg.

Mine hjertesaker:

• Næring
  • Skatter og avgifter
  • Helse og omsorg
  • Fiskeri og havbruk

Terje Hansen er Fremskrittspartiets andrekandidat i Finnmark valgdistrikt. Han ble medlem i partiet fordi han tror på enkeltindividet.

– Jeg meldte meg inn fordi jeg tror på enkeltindividets frihet til å velge selv. Om det er å starte egen bedrift, eller å velge i offentlige tjenestetilbud. Det handler rett og slett om fri konkurranse for at du selv skal kunne ta et valg som du ønsker å bruke, og som er til det beste for deg, sier han.

Om Terje Hansen:

• Alder: 64
  • Hjemsted: Bjørnevatn, Sør-Varanger kommune
  • Yrke: Daglig leder i Scanvulk AS
  • Utdanning: Maritimt utdannet
  • Hobby: Småviltjakt og fikse på både sjø og innland
  • Politiske verv: Politisk nestleder Troms og Finnmark FrP

Levedyktige samfunn

Hansen er har flere hjertesaker, men er særlig opptatt av mineralnæringen og trygge arbeidsplasser.

– Oppvokst i et gruvesamfunn I Sør-Varanger hvor jernmalm produksjon var hjørnesteinsbedriften har satt dype spor for å engasjere seg i norsk mineralnæring og de betydelige muligheter som her finnes for å skape verdier. Utfordringen er dagens regime for faktisk å kunne starte gruvedrift, samtidig som næringa har store utfordringer med å skaffe nødvendig risiko kapital til å kunne starte nye selskaper. Samtidig er jeg svært opptatt at de som får tilgang på nasjonale ressurser, uavhengig hva dette måtte være, har et ansvar til å være med å bygge samfunn. Her går det på at ressursene bearbeides lokalt samtidig som de som får av fellesskapets goder bidrar til ansvaret for lokal arbeidsplasser, tar med lokale bedrifter som en del av opplæringen, rett og slett bidrar til at vi får levedyktige samfunn tuftet på behovet for hverandre. Ellers er jeg opptatt av næring, skatter og avgifter, helse og omsorg, fiskeri og havbruk, sier han.

Det offentlige skal tilrettelegge

Hansen mener innbyggerne må slippes til i større grad for å kunne skape samfunnsutvikling.

– For å skape enklere hverdag for folk flest handler det om friheten til å velge. Jo lengere nord du kommer i Norge, desto mere er det offentlige representert med sin byråkratiske tilstedeværelse. Det handler om at det offentlige tar styringen i forhold til å sette dagsorden med seg selv i fokus. Bekostningen for dette er mere byråkrati og dårlige muligheter for å kunne velge. Her ønsker jeg som politiker at det vises et mye større engasjement for å slippe innbyggerne til for å skape samfunnsutvikling og bolyst, så får heller det offentlige ta sitt del av jobben med å være tilrettelegger, sier han, og legger til:

– Det å kunne være en stemme i en svært topptung byråkratisk del av Norge gir partiets velgere garantier for at det faktisk er noen der ute som jobber for avbyråkratisering å for å fremme enkelt individets behov. For meg handler det om å bidra med at våre velgere får helt opplagte valgmuligheter til å kunne styre sin egen hverdag uten større byråkratisk innblanding. Samtidig er jeg svært bevist på å bruke offentlige penger på en slik måte at det ikke medfører økte skatter og avgifter for innbyggerne. Alt tjenestetilbud skal i teorien konkurranseutsettes hvor tjenestetilbudet og pris skal være drivkraften slik at vi får mest mulig igjen for våre skattekroner.

Viktige FrP-gjennomslag

Han påpeker at Fremskrittspartiet har fått svært viktige gjennomslag innenfor en rekke politiske saksfelt.

– Størst påvirkning FrP har hatt i det politiske Norge er å sette dagsorden for å bosette flyktninger og innvandrere, noe som nærmest er en ikke-eksisterende utfordring i dag. Partiet har også vært en pådriver for norsk samferdsel med de største økningene via NTP. Samtidig har Forsvaret og politi fått en betydelig ressursøkning. Videre har vi fått redusert eiendomsskatt til 4 promille samt en del muligheter til å fritt velge tjenestetilbud. Lokalt har FrP fått forhandlet og gjennomslag for Kirkenes Sykehus er nivå 2 sykehus, fast stasjonering av ambulansehelikopter, fått opprettet ny stasjon for redningsselskapet i Vardø som da har stor betydning for fiskeriene og den kommersielle trafikken i nærområde og opp mot den russiske grense, avslutter han.