Partileder Sylvi Listhaug med jubileumsemblem
Partileder Sylvi Listhaug og FrP kjemper for frihet for enkeltmennesket

50 år for frihet

Partileder Sylvi Listhaug sier frihetskampen aldri har vært viktigere enn i dag.

I dag er det 50 år siden Fremskrittspartiet ble stiftet som Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep.

– Gjennom femti år har vi tatt kampen for mer frihet hver eneste dag. Vi har kjempet individets kamp mot byråkratiet og den store stat, som ombudsmenn og -kvinner for den enkelte. Ingen sak har vært for stor eller for liten, sier partileder Sylvi Listhaug.

FrP for frihet i 50 år

Les om vår politiske og organisatoriske historie
Les mer her

Frihet viktigere enn noen gang

Kampen for frihet og demokrati er viktigere enn noen gang. I hjertet av Europa slåss ukrainere for sin frihet mot Putins invasjon, krigsforbrytelser, og illegale nedslakting av uskyldige barn, kvinner og menn. Fremskrittspartiet støtter ukrainernes kamp for frihet.

– Vår frihet handler om vår trygghet. Vi må ha et sterkt forsvar, og stå sammen med USA og NATO og ikke vike en eneste tomme. For frihetskampen må kjempes hver eneste dag, sier Listhaug.

Partileder Sylvi Listhaug gratulerer med dagen!

Trygghet i hverdagen

Den usikre situasjonen i verden gjør at mange er bekymret. For Fremskrittspartiet er det viktig at folk skal oppleve trygghet i hverdagen.

– Vi må forsvare våre grenser og verdier. Derfor er Fremskrittspartiet opptatt av å styrke beredskapen, politiet og forsvaret, sier Listhaug, som roser kvinner og menn i forsvar og politi som hver eneste dag kjemper for tryggheten.

Partilederen trekker også frem olje- og gassproduksjon som en viktig kamp for folks trygghet.

– Energipolitikk er en frihetskamp. Oljearbeiderne er helter som skaper enorme verdier for samfunnet. Verdier som skal brukes til å gi folk trygghet for at de skal få behandling når de blir syke og omsorg når de blir gamle. De som bygget landet skal oppleve frihet til å leve det livet de selv ønsker, sier Listhaug.

De som bygget landet skal oppleve frihet til å leve det livet de selv ønsker

Partileder Sylvi Listhaug

En verdig omsorg

Fremskrittspartiets leder er opptatt av gode og trygge helsetjenester som viser omsorg for folk sine liv og helse.

– Vi vil ta i bruk all ledig kapasitet i helsevesenet. Der regjeringen har allergi så fort de ser ordet privat, mener Fremskrittspartiet at vi skal få ned helsekøene ved å bruke all ledig kapasitet. Det skal ikke være lommeboka som avgjør om du får hjelp, slik regjeringen legger opp til, sier Listhaug.

Stadig flere vil trenge pleie- og omsorgstjenester i årene som kommer. For Fremskrittspartiet er det viktig at folk får både valgfrihet og verdighet når de blir gamle og trenger omsorg.

– Vi ønsker å legge til rette for at flest mulig skal kunne bo hjemme lengst mulig, men vil også bygge flere sykehjemsplasser. Når behovet for hjelp oppstår, skal du få den uansett hvilken type hjelp du trenger, sier Listhaug.

Økonomisk handlefrihet

Fremskrittspartiet har i 50 år kjempet for lavere skatter, lavere avgifter og mot offentlige inngrep. Kampen har ikke blitt mindre viktig når vi har en regjering som i jubileumsåret har gitt folk og bedrifter tidenes skatte- og avgiftssjokk.

– Dette kommer på toppen av økende renter, skyhøye drivstoffpriser, rekordhøy strømpris og økende matpriser. For Fremskrittspartiet er målet at folk skal få beholde mer av egen inntekt, sier partilederen som trekker frem forslag om å fjerne drivstoffavgiftene, halvere matmomsen og at ingen skal betale mer enn 50 øre for en kilowatt med strøm som viktige forslag for å gi folk økonomisk handlefrihet.

Hun er også opptatt av at bedrifter skal få lov til å gå med overskudd.

– De som vil skape verdier skal få friheten til å gjøre det. Vi skal hylle skaperkraft, kreativitet og innovasjon. Da må vi ikke tynge de ned med skatter og avgifter som er så heftige at arbeidsplassene legges ned eller flyttes ut av landet, sier Listhaug.

Det er kamp om samfunnet skal styres ovenfra og ned, eller som Fremskrittspartiet vil – gi folk mer frihet til å styre over sine egne liv.

En viktig verdikamp

På partiets 50-årsdag trekker partilederen frem Fremskrittspartiets kamp for ytringsfrihet og at folk skal ha frihet til å leve sine egne liv som noen av de viktigste frihetskampene.

– Frihetskampen er en verdikamp som vi ikke kan tape. En kamp mellom de som tror staten og politikere står over hver enkelt av oss, og de som tror at du vet best selv. Det er kamp om samfunnet skal styres ovenfra og ned, eller som Fremskrittspartiet vil – gi folk mer frihet til å styre over sine egne liv, sier Listhaug.

Etter høstens kommunevalg håper hun partiets lokalpolitikere over hele landet vil utstyre byråkrater med ja-stempler, for å gi folk mer frihet, enten de vil bygge garasje på egen eiendom eller følge sin egen drøm om å skape arbeidsplasser for seg selv og andre.

Listhaug er stolt av å kunne gratulere partifeller over hele landet med 50-årsdagen.

– I dag er vi stolte over de kampene vi har kjempet i Fremskrittspartiets første 50 år. Vi kommer aldri til å gi opp kampen for mer frihet. Kjære venner. Gratulerer med dagen!

FrP for frihet i 50 år

Les om vår politiske og organisatoriske historie