© Fremskrittspartiet

Energi og miljø

Advarer mot massiv vindkraftutbygging

Fremskrittspartiet advarer regjeringen mot å akseptere energikommisjonens anbefalinger om rask utbygging av mer vindkraft på land.
Terje Halleland smilende foran grønne trær. Portrett. Foto
Terje Halleland Kommentator

Samtidig reagerer partiet kraftig på at kommisjonen ikke har vurdert utbygging av ny vannkraft i vernede vassdrag.

- I ett år har regjeringspartiene skjøvet energikommisjonens arbeid foran seg fremfor å vise handlekraft i energipolitikken. Resultatet er en rapport som er uegnet til å si noe om strømpriskrisen, og som foreslår massiv utbygging av vindkraft i et tempo som overkjører lokaldemokratiet. Frp vil advare sterkt mot en kraftpolitikk som gjeninnfører et høyt konfliktnivå, sier Terje Halleland.

Halleland viser til at Fremskrittspartiet i 2020 fikk gjennomslag i forhandlinger med Høyre, Venstre og KrF om at lokal aksept skal være avgjørende før det gis nye konsesjoner til vindkraft på land. Han mener kommisjonens manglende vurderinger av ny vannkraftproduksjon gjør at behovet for vindkraft på land blir overvurdert.

- Norge har et enormt vannkraftpotensiale som denne rapporten bare nevner i en bisetning. Slenger man igjen døra for et så viktig tiltak er det ikke rart at man samtidig overvurderer viktigheten av å bygge ut mer vindkraft på land. Jeg frykter konsekvensen blir et nytt og helt unødvendig press på lokaldemokratiet i vindkraftsaker, sier Halleland.

Frp reagerer kraftig på at energikommisjonen utelukker ny vannkraft: – Minner om politisk overstyring

Den regjeringsoppnevnte energikommisjonen har ikke vurdert utbygging av ny vannkraft i vernede vassdrag. Fremskrittspartiet mener det minner om politisk overstyring, og frykter konsekvensen blir mer utbygging av vindkraft på land.

- Det er surrealistisk at energikommisjonen utelukker det enkelttiltaket som kanskje raskest og billigst ville gitt betydelig økning av regulerbar kraftproduksjon i Norge, sier energipolitisk talsperson i Frp, Terje Halleland.

NVE anslår at utbygging ny vannkraft og opprusting av eksisterende kraftanlegg har potensiale på rundt 23 TWh med ny kraft. Både Høyre og Arbeiderpartiet åpnet i fjor døren på gløtt for å se nærmere på kraftutbygging i vernede vassdrag, men gjorde senere retrett og stemte ned et forslag fra Frp i Stortinget om skånsom utbygging av ny vannkraft.

- Når energikommisjonen har fått mandat til å se nærmere på alle muligheter for å øke kraftproduksjonen, synes jeg det er veldig spesielt at det samtidig virker som at kommisjonen forsøker å lese det realpolitiske bildet og konkluderer deretter. Resultatet er i så fall noe som minner om politisk overstyring som hverken kraftprodusentene, industrien eller landets strømkunder er tjent med, sier Halleland.

Han legger til:

- Når kommisjonen utelukker et tiltak som er så viktig, er det ikke rart at de samtidig overvurderer viktigheten av å bygge ut mer vindkraft på land. Jeg frykter konsekvensen vil bli et nytt og helt unødvendig press som utfordrer lokaldemokratiet i vindkraftsaker, sier Halleland.