Terje Halleland

• Veibygging
  • Mindre byråkrati
  • Eldreomsorg

Terje Halleland er stortingsrepresentant og Fraksjonsleder i Energi- og miljøkomiteen. Han er Rogaland FrPs 2. kandidat til høstens stortingsvalg.

– Jeg meldte meg inn i Fremskrittspartiet fordi jeg ønsket å være medlem av et liberalistisk parti som setter enkeltmennesket først og jobber for mer valgfrihet i hverdagen., sier Halleland, og legger til:

– Å skape en enklere hverdag er viktig gjennom å bygge ned byråkrati, og å gi kommunene større selvråderett ved blant annet å begrense statsforvalteren.

Halleland påpeker at valgfrihet må lyse gjennom i eldreomsorgen

– Altfor mange eldre mister mye makt over eget liv så fort de blir plassert på sykehjem. Jeg vil at de eldre skal få mer valgfrihet i hverdagen. Det er viktig at de eldre får bestemme hvor de skal bo, hvem som skal hjelpe dem og hva de skal spise og drikke. Sykehjemmet skal ikke bare være et sted man bor, men et sted man lever.

Om Terje Halleland:

• Alder: 54
  • Hjemsted: Ølen
  • Bakgrunn: Byggmester
  • Politiske verv: Stortingsrepresentant
  • Hobbyer: Glad i å fiske og lage god mat fra bunnen av med verdens beste råvarer. Går aldri av veien for å se en god fotballkamp
  • Politisk forbilde: Klaus Kinkel var tysk justis- og utenriksminister under Helmut Kohl da jeg selv bodde i Tyskland. Fulgte mye av hans arbeid som imponerte meg med gjenforeningen mellom Øst- og Vest-Tyskland og de norske forhandlinger med EU

Redder ikke klimaet ved å legge ned norske arbeidsplasser

Halleland forteller at han vil være en stemme for å ivareta norske arbeidsplasser.

– Jeg arbeider for Rogaland både nasjonalt, regionalt og lokalt. Jeg både har vært, og vil være, en stemme for å ivareta arbeidsplassene våre, tilrettelegge for ny verdiskaping, og få oppmerksomhet til viktige områder og prosjekter i vår region, sier han, og avslutter:

– FrP har fått gjennomslag for mye i våre år i regjering gjennom lavere skatter, økt lokal selvråderett og økt veibygging. Klima er kommet høyt på dagsordenen. Frp vil jobbe for resultater fremfor dyr symbolpolitikk. Vi redder ikke klimaet ved å nedlegge norske arbeidsplasser eller flytte disse til utlandet. Også lokalt har vi fått viktige gjennomslag. Gjennom målrettet arbeid har vi sikret en attraktiv flyplass og sikret gjerne Norges mest attraktive havn gjennom forbedrede rammevilkår for Karmøysund havn.