Oljerigg
© Colourbox

Ut av Putins energi-jerngrep med norsk gass

Kronikk av Terje Halleland, energipolitisk talsperson i Fremskrittspartiet.
Terje Halleland smilende foran grønne trær. Portrett. Foto
Terje Halleland

Stortingsrepresentant

terje.halleland@stortinget.no

Invasjonen av Ukraina viser den grenseløse brutaliteten og kynismen som utgjør Putins autoritære regime. Finansieringen av hans krigsmaskin baserer seg i stor grad på europeisk avhengighet av russisk gass. Norge kan spille en nøkkelrolle for å avhjelpe europeiske land som må ut av Putins energi-jerngrep dersom vi skal lykkes med å svekke Russlands muligheter til å begå nye overgrep i fremtiden. Fremskrittspartiet mener regjeringen nå må snu – og satse offensivt på å øke norsk gassproduksjon.

På de aller fleste områder er Norge et relativt lite land i global sammenheng. Ett av unntakene er naturgass der vi er verdens tredje største eksportør. Norsk sokkel forsyner i dag EU med opp mot 25 prosent av sitt totale årlige gassforbruk, noe som gjør Norge til en stormakt i det europeiske energimarkedet. Når en samlet demokratisk verden nå vedtar historiske sanksjoner for å lamme den russiske økonomien, stiller Putin likevel med et ess i ermet det er langt vanskeligere å omgå. Flere land i Europa er i dag fullstendig avhengige av russisk gass som forsyner EU med 40 prosent av sitt forbruk.

De pågående sanksjonene vil derfor trolig ikke hindre at Russland fortsetter og kapitalisere på salg av gass til Europa, fordi det i dag ikke finnes noen kortsiktige alternativer til russisk gass. Dette avhengighetsforholdet gir Putin betydelig energimakt som han også vet hvordan han kan bruke geopolitisk og som ledd i sin krigføring i Europa.

Gjennom store deler av fjoråret og inn i årets vintermåneder har vi erfart hvordan mangel på naturgass i de europeiske markedene får betydelige konsekvenser også i andre sektorer. Høye gasspriser skaper inflasjon blant annet gjennom kraftig økte strøm- og matvarepriser. Det har lenge blitt spekulert i at Russland bevisst har holdt igjen på gassleveransene til Europa som et utenrikspolitisk maktmiddel. Et ferskere og bedre eksempel på at energipolitikk også er geopolitikk finnes ikke.

Fremskrittspartiet har i lang tid sett med bekymring på energidebatten i Norge, som det siste året i stor grad har handlet om at stadig flere partier vil avskaffe den norske olje- og gassnæringen. Før stortingsvalget i høst handlet svært mange av de politiske debattene om hvorvidt landets viktigste næring bør legges ned eller ikke, av hensyn klimagassutslipp. Som eneste parti har Frp hele veien argumentert for at energi- og klimadebatten handler om energimakt. Vi har advart mot at de som tror verden blir bedre dersom vi avskaffer norsk gassproduksjon og med det gir Putin monopol på gassleveranser til Europa, tar grundig feil.

Med fasit i hånd vil vi i Frp advare sterkt mot den kursen regjeringspartiene og SV nå har staket ut for vår egen olje- og gassnæring. I høstens budsjettenighet ble det klart at de tre partiene utsetter 26. nummererte konsesjonsrunde på norsk sokkel, og med det leting etter gass i umodne deler av norsk sokkel. Vedtaket vil svekke petroleumsnæringens muligheter til å produsere og eksportere mer gass til Europa på sikt. Regjeringen kan heller ikke garantere for når letingen i nye områder vil gjenopptas, noe som skaper usikkerhet for en næring som er avhengig av forutsigbarhet og solide rammevilkår.

Fremskrittspartiet fremmet derfor et representantforslag i Stortinget denne uken, der vi ber regjeringen gjenoppta letingen etter gass i umodne deler av norsk sokkel så snart som mulig. Nå håper vi at de andre partiene også innser at energipolitikk er sikkerhetspolitikk, og stemmer for forslaget vårt som på sikt vil sikre våre naboland mer energi slik at Europa kommer seg ut av Putins energi-jerngrep.

Mer informasjon