Kultur, idrett og frivillighet

- Krever tiltaksplan for å bygge flere idrettsanlegg

Det har blitt bygget anlegg for mange ulike idrettslag, og for mange ulike idretter. Til tross for dette er det fortsatt et stort og udekket behov for nye anlegg skal man tro en undersøkelse fra Norges Idrettshøyskole. Undersøkelsen fra 2016 viste at 25 prosent av de lokale lagene manglet anlegg, eller tilstrekkelig kapasitet i eksisterende anlegg.
Terje Halleland smilende foran grønne trær. Portrett. Foto
Terje Halleland

Stortingsrepresentant

terje.halleland@stortinget.no

Silje Hjemdal smilende med uklar bakgrunn. Portrett. Foto
Silje Hjemdal

Stortingsrepresentant

Tel. 92029330

silje.hjemdal@stortinget.no

Statens andel av finansieringen kommer gjennom spillemiddelordningen. Men den begrenses av hvor mye midler som kommer til rådighet hvert år, og av at det er langt flere gode søknader om anlegg enn det er midler. I 2021 kom det inn 3733 søknader, for om lag seks milliarder. De fleste av disse settes på venteliste. Det estimeres at det har oppstått et etterslep på mellom fem og seks milliarder kroner. Nå løftes problematikken inn i Stortingssalen av Silje Hjemdal (FrP) og Terje Halleland (FrP).

– For mange idretter er anlegg helt grunnleggende for aktivitet. Mange anlegg er også viktige sosiale møteplasser i nærmiljøene. Der møtes innbyggere, vennskap oppstår, nettverk dannes og det sosiale samfunn bygges, sier Hjemdal.

–Gode rammevilkår for frivillige lag og organisasjoner over hele landet er en viktig politisk målsetting for å støtte opp om dugnadsånden og engasjementet i det norske folk. Breddeaktiviteter spesielt rettet mot barn og unge er viktige bærebjelker i den offentlige innsats for frivilligheten, supplerer Halleland.

Etterslepet må reduseres, og køen må ned.

Med idrettens-ordførerkandidat i Haugesund for Fremskrittspartiet, Ivar Jacobsen, på galleriet la Fremskrittspartiets representanter frem et forslag om å be regjeringen komme med tiltak for å reduserer etterslepet og korte ned køen.

– Idretts-Norge trenger anlegg som gir mest mulig trenings kapasitet til en lavest mulig pris. Dette gir barn, unge, voksne, eldre mulighet for både toppidrett og mosjons idrett uten at høy treningsavgift blir en ekskluderende grunn for noen grupper. I mange tilfeller er det kombinasjonen statlige tilskudd og samarbeid mellom klubb og kommune som gjør at klubbanlegg innenfor mange idretter kan realiseres. Vi vil gjøre vårt på alle plan for at dette skal kunne bli lett i Haugesund, sier ordførerkandidat Jacobsen.

– Nå blir det spennende å se hvordan regjeringen og resten av opposisjonen stiller seg til dette, sier Hjemdal. Forhåpentligvis vil de se viktigheten av klubber, som for eksempel Haugesund Triatlonklubb, og støtte forslaget slik at de, og flere klubber, snart kan få det anlegget de sårt trenger og fortjener, avslutter Hjemdal.

Mer informasjon