Strømmaster i norsk natur. Foto.

Energi og miljø

– Svarer ikke på utfordringene

Terje Halleland slakter regjeringens energimelding.
Terje Halleland smilende foran grønne trær. Portrett. Foto
Terje Halleland

Stortingsrepresentant

terje.halleland@stortinget.no

Fredag la regjeringen frem sin tilleggsmelding om energipolitikk. Fremskrittspartiets energipolitiske talsperson, Terje Halleland, er ikke imponert over innholdet.

– Det er tydelig at statsråden trenger flere dager på jobb for å sette seg bedre inn i norsk energipolitikk, for her er det veldig lite som er nytt. Med rekordhøye strømpriser, usikker kraftsituasjon, utfordringer i kø for næringsliv og industri, så svarer ikke regjeringen på én eneste av disse utfordringene. Regjeringen har nå kastet bort seks måneder på å bygge opp forventninger om endringer i energipolitikken som de overhodet ikke leverer godt nok på, sier han.

Kritisk energisituasjon i Europa

Han reagerer særlig på at regjeringen velger bort alle tiltak som kunne forsterket Norges betydning som energileverandør til Europa.

– Krigen i Ukraina har snudd opp ned på energisituasjonen i Europa, likevel velger regjeringen vekk alle tiltak som kunne forsterket Norges betydning som energileverandør til Europa, som 26. konsesjonsrunde og eksportløsning for gass i Barentshavet, sier Halleland.

Ulønnsom subsidiering på skattebetalernes regning

Halleland er skuffet over at regjeringen tilsynelatende ikke har vilje til å bedre situasjonen for norske strømkunder som nå opplever skyhøye strømpriser.

– At satsing på vannkraft og begrensninger i krafteksporten ikke nevnes med ett eneste ord under olje- og energiministerens pressekonferanse, illustrerer godt hvorfor norske strømkunder trolig må finne seg i å leve med skyhøye strømpriser så lenge denne regjeringen styrer. Regjeringen har vært veldig opptatt av ambisjonene de har i energipolitikken, men det eneste vi kan trekke ut fra dette er rødgrønne ambisjoner om å bruke enda mer av skattebetalernes penger på ulønnsom subsidiering av flytende havvind og videre elektrifisering av sokkelen, sier han, og avslutter:

– Fremskrittspartiet ønsker en kraftpolitikk som øker vannkraftproduksjonen, stanser elektrifisering av sokkelen og som begrenser netto krafteksport til utlandet i årene som kommer.

Mer informasjon