To barn sitter i en sofa. Den ene har holder en ipad i hendene som begge ser på. Foto.
© Johner

Energi og miljø

Det haster med strømmen, Støre!

Historisk olje- og gasseksport i desember, men folk flest betaler for gildet, skriver Marius A. Nilsen i denne kronikken.
Marius A. Nilsen. Smilende i skjorte, slips og mørk dressjakke, foran en blå vekk merket med FrP logo og påskriften "en enklere hverdag". Foto.
Marius Arion Nilsen

Stortingsrepresentant fra Aust-Agder

marius.arion.nilsen@stortinget.no

Eksportverdien av norsk olje og gass var i desember 2021 historiske 130 milliarder kroner, opp 94 milliarder fra tilsvarende måned året før. Og Norge opplevde tidenes høyeste handelsoverskudd i 2021. I tillegg dro, og fremdeles drar, staten inn titall milliarder i inntekter fra skyhøye strømpriser; kommuner og fylkeskommuner det samme.

De som derimot ikke opplever at pengebingen flommer over er folk flest, husholdninger, næringslivet, idrettslag, frivillige foreninger og flere. Det er nemlig de som betaler for gildet.

Regjeringen og Stortinget må stoppe å bruke tiden på å skylde på hverandre, og heller jobbe sammen for en løsning for alle. Det skriver Marius A. Nilsen i denne kronikken som først ble publisert hos Nettavisen.

Det siste som trengs er skyhøye regninger

Koronapandemien har vart i over to år, flere bedrifters og husholdningers lommebøker er bunnskrapt, gründervirksomheter konkurs, og mange sliter med dagens priser og lave aktivitetsnivå.

Det siste som da trengs er skyhøye regninger fra offentlig og statlig eide strømprodusenter. Det er dråpen som får begeret til å renne over, og motivasjonen og forutsetningene for sunn drift til å forsvinne.

En ond sirkel

Analytikere og eksperter på kraftmarkedet forventer langvarig, skyhøye priser som vil redusere kjøpekraften for folk flest, noe som igjen vil føre til at de bruker mindre penger på kjøp av produkter og tjenester fra næringslivet som allerede sliter stort på grunn av strømprisene - og hvor mesteparten av næringslivet ikke får noe som helst strømstøtte.

Dette er en ond sirkel som vil medføre store utfordringer for Norge som samfunn, og som vil gi stopp i utvikling av selskaper, massekonkurser og arbeidsledighet.

Vi kan prise oss lykkelig over at AS Norge drar inn så store summer fra olje og gass, for det kreves store offentlig lommer for å betale for alle de som kan miste jobben framover.

FrP kjemper alene

Det eneste skjæret i sjøen her er dog at mesteparten av venstresiden vil legge ned norsk olje og gass, en av verdens reneste produksjonssokler, og dermed gi slipp på de massive inntektene som kommer herfra.

Klimaet skal jo reddes, så selv om norsk gass fortrenger europeisk kull, så må den vekk. Men ikke før vi har brukt 50 milliarder kroner på å elektrifisere sokkelen, slik at utslippene flyttes til Europa, ikke kuttes, og strømregningen din økes enda mer.

FrP kjemper her ganske alene mot den svindyre symbolpolitikken som vil ramme folk flest, men vi gjør vårt for at de andre partiene skal få opp øynene for galskapen.

Særnorske, skyhøye CO2-avgifter

Elektrifiseringen av sokkelen ønskes jo også kun gjennomført av oljeselskapene fordi norske politikere har påført de særnorske, skyhøye CO2-avgifter som rammer dem ekstra hardt. Fjerner vi disse, så reduseres også insentivet til å gjennomføre denne kostbare symbolpolitikken betraktelig, og noen av de 50 milliardene (før overskridelser) kan brukes på reelle tiltak med effekt på miljø og eventuelt klima.

CO2-avgiftene er også en av prisdriverne bak strømprisene vi opplever i Norge. Den dyreste energiformen i EU, som oftest kull eller gass, med CO2-avgifter på toppen, bidrar via utenlandskablene til å importere europeisk høyt prisnivå som smitter over på vår fornybare, utslippsfrie, vannkraft.

Norsk kraft er ikke en vanlig handelsvare

Norsk stabil, rimelig vannkraft er en forutsetning for mye av industrien og bosetningen vi har i landet, og har vært det i 100 år.

Norges kraft er ikke en vanlig handelsvare som TV-er og sofaer. Det er en strategisk viktig innsatsfaktor for å leve og virke i Norge - vårt kalde, mørke og langstrakte land. Og det må behandles deretter.

Regjeringen må snarest mulig starte reforhandling av kraftutvekslingsavtalene til Storbritannia og Tyskland, med målsetning om å øke overskuddet av kraft, øke magasinnivåene og forsyningssikkerheten i Norge - samt øke frakoblingen fra europeiske prisnivåer.

50 øre/kWt

Fram til dette så må en makspris på 50 øre per kilowattime innføres for alle, både husholdninger, næringslivet, frivillige organisasjoner, fjernvarmen som følger strømprisene, og mer.

Elektrifiseringen av sokkelen må stoppes umiddelbart. Hele vårt kraftoverskudd kan ikke sendes offshore for å flytte utslipp til Europa. Spesielt ikke hvis krafteksporten også samtidig skal fortsette for fullt. Det vil medføre kraftmangel og ville priser - uten effekt på klima.

Til sist må hele energi- og klimapolitikken gjennomgås og endres. Hvor virkelighetens briller, ikke ideologiske skylappbriller, tas på.

Medfører store kostnader for befolkningen og næringslivet

Politikerne må forstå hvor viktig rimelig og stabil fornybar kraft er for det norske samfunnet. Og at storstilt eksport av all vår kraft til Europa, samt særnorske CO2-avgifter og elektrifisering av hele samfunnet, vil medføre meget store kostnader for befolkningen og næringslivet. Uten påvirkning av eventuelle klimareduksjoner.

Olje- og energiministerens svar til meg på mitt skriftlige spørsmål 1. februar, om regjeringen har startet arbeidet med å reforhandle kraftutvekslingsavtalene, var ikke mye lystig lesning. Og stikk i strid med hva Sp sier om saken.

FrP er klare

Alvoret bør snarest gå inn hos hele regjeringen. For hvis ikke regjeringen snart tar grep, må definisjonen på «vanlige folk» omskrives til «de som ikke har jobb og ikke har råd til å varme opp huset sitt mer».

Frp er klare, og vi ønsker velkommen ethvert initiativ til å få redusert prisene for både næringslivet og husholdningene. Regjeringen og Stortinget må stoppe å bruke tiden på å skylde på hverandre, og heller jobbe sammen for en løsning for alle.

Det haster, Støre. Maks 50 øre kilowattimen for både husholdninger, næringsliv og alle.

Nå. Vi er klare.

Mer informasjon