Papphus og mynter. Foto
© Colourbox

Folk skal få beholde mer av sine egne penger

Fremskrittspartiet vil ha 50 øre per kWh som makspris på strøm, kutt i drivstoffavgiftene og halv matmoms.

Pengene renner inn i statskassen fra salg av olje, gass og strøm, samtidig som folk flest opplever at lommeboka ikke strekker til. Fremskrittspartiet mener at folk burde få beholde mer av sine egne penger, spesielt i en tid hvor prisene skyter i været. Derfor har vi foreslått 50 øre som makspris på strøm, kutt i drivstoffavgiftene og halv matmoms.

Støre og Vedum har i lang tid vurdert den alvorlige prissituasjonen uten å sette inn gode tiltak for å gi folk bedre kjøpekraft. Den kritiske økonomiske realiteten som mange familier føler på, er ignorert av stortingsflertallet. Staten har enorme ekstrainntekter som en følge av høye strømpriser, men gir kun en liten del tilbake gjennom strømstøtteordningen. 50 øre som makspris på strøm, kutt i drivstoffavgiftene og halv matmoms vil gjøre at folk flest opplever en litt tryggere hverdag og at pengene strekker litt bedre til.

Folk må få sitte igjen med mer av egne penger.

Makspris på strøm

I snart to år har strømprisene økt jevnt og trutt og det settes stadig nye prisrekorder. Energinasjonen Norge har stilt seg i en situasjon hvor våre innbyggere og bedrifter må betale skyhøye strømregninger, samtidig som det offentlige håver inn enorme ekstrainntekter. Billig kraft har vært et av våre aller største konkurransefortrinn. Det vil være dramatisk om dette forsvinner permanent.

Vi har i lang tid foreslått en rekke tiltak som vil kutte strømregningen betydelig, men har ikke fått støtte av stortingsflertallet. Partiet har blant annet foreslått å innføre en makspris på 50 øre, fjerne elavgiften og stoppe elektrifisering av sokkelen. Staten Norge vil ikke tape penger på dette, snarere tvert om. En løsning med makspris vil sørge for å holde liv i norsk næringsliv, hindre konkurser og tap av tusenvis av arbeidsplasser, samtidig som vanlige folk kan møte en kald vinter i trygghet om at de vil få endene til å møtes.

En løsning med makspris vil sørge for å holde liv i norsk næringsliv.

Fremskrittspartiet vil ha 50 øre som makspris på strøm. © jimmi larsen

Kutt i drivstoffavgiftene

Vi har sett drivstoffpriser opp mot 30 kroner literen i løpet av det siste året. Sånn skal vi ikke ha det i oljerike Norge. Fremskrittspartiet vil derfor kutte avgiftene på drivstoff, noe som vil gi flere tusen kroner i lavere avgifter for folk flest. Det er ubegripelig at regjeringen ikke forstår at de bør bidra med å kutte i avgiftene, slik en rekke andre land som Sverige og Tyskland har gjort, for å hjelpe folk i en tid med kraftig prisvekst.

FrP vil fjerne både veibruksavgiften og Co2-avgiften på drivstoff. For bensin vil dette bety en avgiftsreduksjon på 8 kr/liter og for diesel 7 kr/liter. En bilist som kjører 15.000 kilometer i året og har et forbruk på 0,7 liter bensin pr. mil vil med Fremskrittspartiets forslag spare 8.400 kroner i året, mens en som kjører 20.000 kilometer i året vil spare 11.200 kroner i året.

Mange bilister vil få betydelig mer i lommeboka med FrP sitt forslag om å kutte drivstovffavgiftene.

En bilist som kjører 15.000 kilometer i året og har et forbruk på 0,7 liter bensin pr. mil vil med Fremskrittspartiets forslag spare 8.400 kroner i året.

Kutt i matmomsen

Frp vil halvere momsen på mat fra 15 til 7,5 prosent. For en familie med til sammen en million i årsinntekt vil momskuttet utgjøre rundt 6500 kroner i året. Matvareprisene skyter i været og disse økningene er det vanlige folk som får utfordringer med. Det er derfor viktig for Fremskrittspartiet å halvere matmomsen, sånn at folk slipper å være bekymret for om de har penger nok til mat på bordet.

Et momskutt vi føre til at prisene går ned og at vi få økt konkurranse i norske matbutikker. Momskuttet vil bety at man øker konkurransekraften opp mot grensehandelen.

Folk flest skal ikke bekymre seg over om de har nok penger til mat på bordet.

Fremskrittspartiet vil halvere matmomsen.

Stem FrP for en bedre privatøkonomi

Fremskrittspartiet går til valg for at du skal få beholde mer av dine egne penger. Prisøkningene rammer ikke lenger bare de med dårlig råd, men også folk flest med helt vanlige inntekter. Mange kjenner nå på kroppen at økonomien ikke lenger strekker til. Når vi samtidig vet at staten aldri før har tjent like mye penger som nå, mener vi det er rett og rimelig at litt av statens store inntekter går tilbake til innbyggerne.

Stem Fremskrittspartiet 11. september for å få en bedre privatøkonomi enn i dag.