Stort hvitt hus med blå lister og møner, sett nedenfra mot blå himmel. Foto.
Boligen din skal være et hjem, ikke et skatteobjekt © Colourbox

Skatt og avgift

FrP sier nei til eiendomsskatt

Eiendomsskatten er en usosial dobbeltbeskatning som rammer alle, uavhengig av hvor god inntekt man har. FrP sier derfor nei til eiendomsskatt.

Eiendomsskatten er en usosial dobbeltbeskatning som rammer blindt. Når kommunene krever inn eiendomsskatt, tar de heller ikke høyde for hvor stor inntekt du har, noe som betyr at man får den samme summen på regningen fra kommunen uansett hvor stor betalingsevne man har. I tillegg vet vi at huseierne kan videreføre ekstrakostnaden for eiendomsskatt til leietakerne, noe som gjør at alle rammes av denne usosiale skatten. FrP mener det er feil at boligen din skal skattelegges og derfor vil vi fjerne eiendomsskatten. I kommuner uten eiendomsskatt skal Fremskrittspartiet kjempe for at den ikke blir innført, og i kommuner med eiendomsskatt skal vi jobbe for å redusere og fjerne den.

Boligen din skal være et hjem, ikke et skatteobjekt.

Eiendomsskatten er unødvendig

Alle kommuner får overført penger fra staten for å drifte sine tjenestene de skal tilby sine innbyggere. Dersom en kommune ikke leverer gode nok tjenester til innbyggerne sine er det rett og slett fordi de ikke gjør en god nok jobb. Kommunepolitikerne må prioritere bedre, og slutte å bruke folks bolig for å få kommunebudsjettet til å gå opp.

Eiendomsskatt på bolig og hytter utgjorde bare 1,4 prosent av kommunenes inntekter i 2022 og eiendomsskatt i alt utgjorde bare 2,9 prosent av kommunenes inntekter. Det vil si at den betyr veldig lite av kommunenes totale inntekter, noe som gjør det fullt mulig å kutte i eiendomsskatten. I kommunene er det mange undøvendige kostnader man kan kutte i uten at det går utover viktige velferdstjenester for folk flest.

Eiendomsskatten kan helt fint kuttes

Eiendomsskatten er en usosial dobbeltbeskatning © Colourbox

Eiendomsskatten er urettferdig

Eiendomsskatten er svært usosial da den hverken tar hensyn til folks gjeld eller inntekt. Dette rammer spesielt familier som nylig har etablert seg og allerede sliter med økende renter og prisøkninger på strøm, drivstoff og mat. Pensjonister, lavinntektsfamilier og aleneboende vil også rammes hardere enn andre. Om man har et stort og eldre hus vil man ofte ha mye i eiendomsskatt, men det betyr ikke at man har tilstrekkelig betalingsevne.

Hva kan kommunene gjøre istedenfor å kreve inn eiendomsskatt?

• Konkurranseutsette tjenester og slutte med kommunale monopol. Det spiller ingen rolle om det står kommunens navn eller et privat firmas navn på døren, så lenge folk får et godt tilbud.
  • Bruke penger på lovpålagte tjenester først, fremfor kostbare prestisjeprosjekter og oppgaver andre enn kommunen fint kan ta seg av.
  • Effektivisere kommuneadministrasjonen
  • Ta i bruk nye og moderne hjelpemidler. Muligheten for effektivisering og forenkling er mange. Det gjelder å ta dem i bruk.

Stem FrP for å kutte i eiendomsskatten

FrP jobber for kutt og fjerning av eiendomsskatten. Det er fordi vi mener at boligen din skal være et hjem, ikke et skatteobjekt. Mange kommuner går med store overskudd og bruker enorme summer på unødvendige tiltak uten at de kutter i eiendomsskatten. Det mener FrP er feil. Kommunene må prioritere istedenfor å sende ekstraregninger til innbyggerne sine. Stem FrP 11. september for at flere skal få sitte igjen med mer av egne penger.

Lavere skatter og avgifter

Folk skal sitte igjen med mer av egne penger
Klikk her for å lese mer

Mer informasjon