Dommerklubbe ligger foran en mann (uskarp) som skriver. Foto.
© Elnur Amikishiyev

Justis og beredskap

Frykter for rettssikkerheten i distriktene

Justisminister Emilie Enger Mehl varsler at regjeringen vil gå inn for en rask reversering av domstolsreformen. – Stikk i strid med hva fagmiljøene selv ønsker.
Per-Willy Amundsen smilende foran uklar bakgrunn. Portrett. Foto
Per-Willy Amundsen

Stortingsrepresentant fra Troms

per-willy.amundsen@stortinget.no

Tor Andre Johnsen, smilende med uklar bakgrunn. Portrett. Foto
Tor Andre Johnsen

Stortingsrepresentant fra Hedmark

toaj@stortinget.no

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) har varslet at regjeringen vil gå inn for en rask reversering av domstolsreformen. Det reagerer FrPs Per-Willy Amundsen og Tor Andre Johnsen på.

– Dette er stikk i strid med hva samtlige relevante fagmiljøene i justissektoren selv ønsker. Domstolsreformen handler kun om distriktspolitikk for Justisminister Mehl og Senterpartiet, mens rettssikkerheten dessverre får andreprioritet, sier leder av Justiskomiteen, Per-Willy Amundsen.

Leder av Justiskomiteen, Per-Willy Amundsen, mener rettssikkerheten får andreprioritet når justisministeren vil reversere domstolsreformen. © Elin Eike Worren

– Må kunne forvente mer av en sittende ståtsråd

Domstolsreformen som FrP sikret flertall til, var et svar på blant annet Riksrevisjonens kritikk av organiseringen før 2021. Kritikken gikk blant annet ut på manglende effektivitet og for lang saksbehandlingstid.

– Justisministeren gir ikke ett faglig forankret argumenter på hvorfor hun vil reversere endringene som var helt nødvendige for å sikre norske domstoler høyest mulig grad av rettssikkerhet, ressursutnyttelse og service overfor de borgerne som trenger domstolens tjenester. Vi må kunne forvente mer av en sittende statsråd, sier Amundsen.

En distriktsreform

Tor Andre Johnsen er medlem av FrPs justisfraksjon. Han forteller at domstolsreformen langt på vei var en distriktsreform.

– Å ivareta rettsikkerheten gjennom kompetente fagmiljøer og levere kvalitet til befolkningen er hensikten bak domstolsreformen. Å reversere denne innsatsen vil kunne gi et rettsikkerhetsskille, hvor distriktene er taperne, sier Johnsen.

Tor Andre Johnsen mener distriktene blir taperne dersom domstolsreformen reverseres. © FrP

Han understreker at samtlige relevante fagmiljøer mener at reformen er riktig.

– En samlet Justiskomite hadde nylig møte med Domstoladministrasjonen. De levnet ingen tvil om at domstolsreformen er viktig og at den bidrar til økt effektivitet, bedre utnyttelse av ressursene, og ikke minst ivaretar rettsikkerheten i hele landet. Og DA er ikke alene her, samtlige relevante fagmiljøer mener reformen er riktig, sier Johnsen, og avslutter:

– All erfaring fra reformen er så langt positiv, Domstoladministrasjonen viste spesielt til Romerike og Glåmdalen tingrett hvor dagens samarbeid mellom rettsstedene har medført at Glåmdalen har fått flere saker overført til seg fra Eidsvoll og Lillestrøm, altså vinn-vinn.