Foto av Sylvi Listhaug
© Pia Sønstrød

Justis og beredskap

Hvor mange skyteepisoder må til før regjeringen våkner?

Sylvi Listhaug mener regjeringen er alt for passive i møte med de kriminelle gjengene i Norge. Flere skyteepisoder bare den siste tiden vitner om at dette må det tas tak i. Nå foreslår FrP flere tiltak for å få bukt med den grove kriminaliteten.
Sylvi Listhaug smilende foran trær i høstfarger
Sylvi Listhaug

Partileder

syl@frp.no

Denne uken møter justisminister Mehl EU-landenes innenriks- og justisministre i Stockholm. Sverige sliter som kjent med en ekstrem volds- og kriminalitetssituasjon med skytedrap, bombinger og knivstikkinger så å si daglig.

- Da jeg besøkte Rinkeby i 2017 var kriminalitetssituasjonen ute av kontroll. Siden den gang har situasjonen blitt betydelig forverret. Jeg dro til Sverige for å lære, og det håper jeg inderlig justisministeren også vil gjøre, sier partileder Sylvi Listhaug.

Vi er langt unna svenske tilstander i Norge, men det er også en bekymringsfull utvikling her til lands, og da særlig i Oslo der det har vært flere grove voldsepisoder med bruk av våpen i det offentlige rom. FrP kommer i løpet av kort tid til å fremme et representantforslag for å bekjempe gjengkriminaliteten, med flere tiltak for å få kontroll på våpenbruk.

- Dette handler ikke bare om mer ressurser til politiet, selv om det er viktig. Det handler om ny lovgivning som gir politiet nye verktøy de trenger for å forhindre at vi på sikt får svenske tilstander i Norge. Det er urovekkende å se at det er mye ulovlige våpen i omløp. Vi må få kontroll på disse.

FrP foreslår å innføre egne visitasjonssoner der politiet gis hjemmel til å visitere personer for våpen uten konkret mistanke og skjerpe straffene for ulovlig våpenbesittelse kraftig.

– Vi vil gi politiet nye virkemidler for å inndra våpen som er i det offentlige rom ulovlig. Dette er farlig også for vanlige folk som ferdes i byen. Besittelse av kniver, skytevåpen, macheter i det offentlige rom, dette må slås kraftigere ned på enn i dag. Sier Listhaug.

FrP foreslår også nok en gang å gi politiet det virkemiddelet som de etterspør, nemlig generell bevæpning. – Vi synes det er svært spesielt at et flertall på Stortinget blokkerer muligheten for generell bevæpning som politiet selv har bedt om. Vi er redd for at det må skje alvorlige hendelser før dette kommer på plass, sier Listhaug.

FrPs forslag for å bekjempe våpenbruk i det offentlige rom:

• Innføre egne visitasjonssoner der politiet gis hjemmel til å visitere personer for våpen uten nærmere mistanke.
  • Skjerpe straffene for ulovlig våpenbesittelse kraftig.
  • Innføre generell bevæpning av politiet.

Mer informasjon