Montasje av gruppeleder Øyvind Blakset og slagord ifm. inneværende periode.

Politikk

Politisk plattform

Er du nysgjerrig på hvilken politikk styringspartiene i Eidsvoll faktisk kommer til å føre de neste fire årene? Her kan du lese samarbeidsplattformen til Fremskrittspartiet, Høyre, Pensjonistpartiet, Industri- og næringspartiet og Kristelig Folkeparti.

Bakgrunn for plattformen

Eidsvoll FrP vedtok vårt valgprogram for 2023-2027 på årsmøtet i januar 2023, etter en grundig prosess med dialog med sittende kommunestyregruppe, styre og øvrige medlemmer, før endelig behandling. Etter valgseieren høsten 2023, gikk vi i forhandlinger med de øvrige samarbeidspartiene våre, og resultatet ble en politisk plattform full av gode saker for alle våre fem partier.

Vi har tatt grep fra første stund, og allerede viser vi hvordan vi kan fjerne eiendomsskatten, innføre valgfrihet for innbyggerne, og vi tar kraftig tak i den nødvendige omorganiseringen av kommunen.

Thomas Jacobsson, varaordfører

Mer enn kun fjerning av eiendomsskatten

Vår visjon for årene som kommer, strekker seg langt! Mye av grunntanken vår, kan oppsummeres i det følgende avsnittet fra innledningen i den politiske plattformen:

"Vi har ansvar for å tenke langsiktig og sørge for at også kommende generasjoner opplever en god kommune med et godt tjenestetilbud. Kommunens økonomi må være bærekraftig, og ressursene må forvaltes langsiktig. Vi vil at kommunen skal gjøre sine viktigste og lovpålagte oppgaver godt, fremfor å sette i gang tiltak som har liten verdi for innbyggerne.

For å få mest mulig ut av fellesskapets midler må vi lete etter gode og kostnadseffektive løsninger og være villige til å gjøre endringer for å oppnå høyest mulig servicegrad.

Det er behov for sterkere økonomistyring, slik at kommunen ikke er så sårbar ved svikt i kommunens inntekter. Det er behov for sterkere styring og kontroll av kommunale byggeprosjekter."

Hele plattformen vår kan du lese her.

Noen høydepunkter fra plattformen

• Eiendomsskatten skal bort
  • Vi skal innføre fritt brukervalg
  • Utrede kutt i formuesskatten