Stavanger FrPs topp 10 kandidater

Valgprogram 2023-2027

Valgfrihet og handlekraft - du bestemmer!

FRP BRYR SEG OM STAVANGER KOMMUNE; Valgfrihet og handlekraft - du bestemmer! er tittelen på vårt program for Stavanger kommune for den kommende kommunestyreperioden. Det viktigste først symboliserer at vi vil prioritere de viktigste oppgavene i kommunen vår. Vi lever i en usikker tid som preges av krig, høye strømpriser og et økende kostnadsbilde for den enkelte. Dette preger hverdagen for folk flest og bedrifter. For å gjøre Stavanger kommune til en enda bedre kommune for våre innbyggere og bedrifter, ønsker vi å føre en stabil og trygg politikk, som er forutsigbar og tar utfordringene våre på alvor. Derfor mener vi at det er avgjørende å sørge for at innbyggerne og bedrifter får beholde mer av sine egne penger, at rammevilkårene for næringslivet styrkes, og at kommunen bruker det handlingsrommet som er mulig for å avhjelpe konsekvensene av dagens situasjon. FrP vil derfor jobbe for å avvikle eiendomsskatten på bolig i løpet av den kommende perioden. Vi ønsker å jobbe for å styrke attraktiviteten til Stavanger kommune, slik at kommunen blir førstevalget til familier i etableringsfasen. Da må vi sørge for å ha attraktive arbeidsplasser, høy kvalitet i skoler og barnehager, prioritere en tilrettelegging av utbygging av flere eneboliger og rekkehus, og ikke minst gjøre det enkelt å få hverdagen til å gå rundt tidsmessig. Stavanger FrP er kritiske til høye avgifter som står i veien for flere lokale jobber, lokal handel, nye investeringer og en økt velstand. Vi skal tross alt konkurrere om å være en attraktiv kommune å legge nye jobber til, ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt. Politikere har et ansvar for å sørge for å være kritiske til bruken av skattebetalernes penger - det er tross alt innbyggere som har jobbet frem inntekten som blir beskattet. Derfor skal vi jobbe for en enklere og mindre byråkratisk kommune, slik at den enkelte kan beholde mer av egne penger. Det er feil å sende regningen til innbyggere og bedrifter fordi at politikere ikke klarer å prioritere. Stavanger er en internasjonal by med flere styrker som vi må legge til rette for. Stavanger er Norges olje- og energihovedstad, og har et rikt mat-, drikke, idretts- og kulturtilbud. Det vil vi jobbe for å bygge opp under. Vi vil prioritere et kostnadseffektivt kollektivtilbud som dekker behovene til innbyggerne, og samtidig jobbe for gode og smidige veiløsninger for privatbiler. Vi ønsker å være en JA-kommune som heier på initiativtakere og gjør det enkelt å skape jobber i kommunen vår. Vi ønsker også flere private initiativ velkommen til kommunen vår.

MAT, DRIKKE OG REISELIV

Stavanger har et unikt mat- og drikketilbud. Vi har restauranter i verdensklasse og tilgang på lokale råvarer av høy kvalitet. Samtidig har vi anerkjente bryggerier som bidrar til å sette byen vår på kartet, og et rikt tilbud av utesteder og barer, og ikke minst unike festivaler. FrP ønsker derfor å jobbe for å styrke vilkårene til aktørene innen mat, drikke og reiseliv.

Fremskrittspartiet vil arbeide for at Gladmatfestivalen opprettholdes og vil legge til rette for nye mat- og drikkeorienterte festivaler som kan skapes. Kommunen må være raus med tillatelser for å prøve ut nye konsepter.

Vi vil samtidig jobbe for å fjerne unødvendige og utdaterte regler og gjøre det enklere å bygge sin lidenskap og skape verdier i Stavanger. Vi vil ha en slutt på unødvendig og vanskeliggjørende byråkrati.

FrP vil arbeide tett med fylkeskommunen og næringslivet for å sørge for at det til enhver tid satses på matfag og akvakultur nært tilgjengelig for Stavangers elever, og at det tilbys lærlingeplasser til disse.

Fremskrittspartiet vil styrke Stavanger som turistmål og vil samarbeide med omliggende kommuner for å fremme Stavangerregionen som reisemål. FrP vil arbeide for å styrke og utvide rutetilbudet på Stavanger lufthavn Sola.

Stavanger FrP vil:

- Legge til rette for at utesteder/barer får et enkelt og forutsigbart regelverk å forholde seg til.

- Åpne for at utesteder/barer kun trenger én skjenkebevilling for å kunne skjenke etter lovens maksimum for åpningstider gjennom hele sin åpningstid.

- Ta initiativ til å harmonisere skjenkekontrollens praksis med andre storbyer.

- Jobbe for å fjerne sensurering av utesteder/barer.

- Ikke ilegge ekstravilkår for skjenkebevilling til festivaler (nei til to-ølsregler).

- Håndheve skjenkeregler med sunn fornuft.

- Prioritere skjenkekontrollens ressurser og fokus på å fange opp mindreårige og overstadig berusede som blir skjenket.

- Jobbe opp mot nasjonale myndigheter for at det åpnes opp for reklame og beskrivende omtale av øl i sosiale medier.

- Sikre at kontroller fra skjenkemyndighetene skjer på en måte som er lett å etterprøve, samt stille krav

om at det må være synlig at kontrollører kommer fra skjenkemyndighetene ved utføring av kontroll.

- Støtte initiativ for å styrke Stavanger som en reiselivsdestinasjon.

- Gjøre Vågen enda mer attraktiv for innbyggerne og besøkende ved å holde indre Vågen fri for cruiseskip.

OLJE- OG ENERGIBYEN STAVANGER

Stavanger skal forbli Norges olje- og energihovedstad. Det er viktig å sikre at hjertet av olje- og energiindustrien er i Stavanger og at sentrale virksomheter har sine hovedkontorer her. Vi må derfor legge til rette for å være en attraktiv og konkurransedyktig region hvor det er rimelig å etablere og opprettholde jobber. Equinor skal ha sitt hovedkontor i Stavanger, og vi vil motsette oss flytting av dette. Oljearbeidere er den viktigste ressursen for å skape velferd og velstand i Norge. Derfor må vi fremsnakke personer som hver dag jobber for at landets innbyggere skal få det bedre. I tillegg må vi legge til rette for en rekruttering til nye jobber i industrien, slik at lokale arbeidstakere kan møte behovet for arbeidskraft i industrien. Stavanger skal også gå foran som et godt eksempel og legge til rette for utbygging av mer energi for å kunne dekke fremtidens energibehov.

Stavanger FrP vil:

- Beholde Equinors hovedkontor i Stavanger.

- Fremsnakke oljearbeideren.

- Jobbe for økt satsing på rekruttering til industrien.

- Legge til rette for mer utbygging og utnytting av kraft, herunder se på muligheten også for kjernekraft.

- Utvikle Oljedirektoratet til et sokkeldirektorat for forvaltning av hele den norske sokkelen.

- Støtte nye og eksisterende arbeidsplasser innenfor olje og gass.

BOLIG, EIENDOM OG BYUTVIKLING

Privat eiendomsrett er et grunnleggende og bærende prinsipp for FrP. Stavanger FrP er grunnleggende imot ekspropriasjon. Vern av areal skal baseres på frivillighet og grunneier skal gis erstatning for økonomisk tap.

Stavangerregionen er og skal fortsatt være en god næringslivsregion, og bedriftene er en forutsetning for at kommunen skal kunne tilby gode velferdsordninger. Stavanger kommune må være en aktiv tilrettelegger for bedriftsetableringer, ha lave kommunale avgifter og fjerne eiendomsskatten for å være attraktiv for nyetableringer. Det kommunale byråkratiet skal gjennomsyres av en aktiv JA-holdning ved henvendelser fra bedriftene og fra privatpersoner.

Vi er opptatt av at folk i stor grad skal få lov til å bygge og bo som de vil i kommunen. FrP vil verne om din rett til å gjøre byggearbeider og endringer på din bolig så lenge du tar hensyn til din nabo. FrP er samtidig opptatt av eksisterende villabebyggelse og sikre at det i den videre utbyggingen av kommunen prioriteres eneboliger og rekkehus for å gjøre Stavanger mer attraktivt for familier. Særlig i bydeler som ikke tilgrenser sentrum. Vi ønsker at barna i vår kommune skal ha en mulighet til å vokse opp med hage- og grøntområder. Samt å legge til rette for ikke å bygge inne sjøutsikten.

FrP mener at fremtidig utbygging av nye og eksisterende bolig- og næringsområder krever utbygging av vei for privatbiler og tilstrekkelige med inn- og utkjørsler der dette er nødvendige for en god trafikkavvikling.

Vi er opptatt av å redusere kø i trafikken og ønsker derfor å fjerne lysreguleringen i tilknytningen til bussveien og åpne flere veier for å avlaste hovedveinettet. Samtidig er vi skeptisk til den økende bruken av rundkjøringer og fartshumper særlig i tilknytning til hovedveinettet og vil jobbe for andre trafikksikre løsninger som sikrer bedre fremkommelighet for privatbiler.

FrP ønsker en Du er sjefen-kampanje internt i kommunen, hvor den som søker om en tjeneste fra kommunen står i sentrum. Ordningen går ut på at kommunens byråkrater skal behandle deg som ønsker å bygge som sin sjef og arbeide for at ditt prosjekt kan realiseres gjennom å lete etter grunner til å si JA.

Vi ønsker at innbyggerne skal ha tilgang til fri- og rekreasjonsområder. Derfor ønsker vi å beholde Sørmarka slik som det er i dag. Stavanger har et rikt dyre- og fugleliv i kommunen, og vi vil jobbe for å ivareta dette, herunder også vipekolonier. Vi ønsker også at det skal være tilgang til hundeluftingsområder i kommunedelene og at skiltingen av disse styrkes.

Stavanger FrP vil:

- Verne om den private eiendomsretten

- Arbeide for at kommunen skal være en JA-kommune, der innbyggerne får behandlet sine saker raskt og effektivt. Kommunen skal være imøtekommende og serviceinnstilt, og lete etter grunner til å bruke JA-stempelet på byggesøknader.

- Bygge nytt tinghus i Stavanger kommune som kan betjene alle distriktets tingretter

- Tilrettelegge for bygging av eneboliger og rekkehus.

- Bevare eksisterende villastrøk.

- Gjøre det enklere for førstegangsetablerere å komme inn på boligmarkedet.

- Kommunen skal være en servicebedrift for innbyggerne, ikke en motpart.

- Jobbe for å forenkle regelverk, og ta bort unødvendige begrensninger for innbyggerne.

- At byggesaksomkostninger, plansaker og annet skal være til kostpris.

- Stemme mot å ta privat eiendom til offentlige formål, dersom ikke samtykke fra grunneier foreligger.

- Være innbyggernes ombud i kommunen, og bistå med hjelp, råd og veiledning.

- Forenkle regelverk for bygging av naust.

- Redusere og på sikt fjerne byggesaksgebyrer for privatpersoner og bedrifter.

- Alle byggesaker som avvises av byråkratene skal endelig behandles av politikerne.

- Jobbe for at skjærgården betraktes som verdifullt friområde og legge til rette for flere båtplasser.

- Fjerne begrensninger i utnyttelse og parkering på privat eiendom.

- Stanse det kostbare prosjektet med Interkommunal kommunedelplan (IKDP) Forus.

- Liberalisere retningslinjene for Forus og stanse negative restriksjoner.

- Si nei til omregulering av privat eiendom uten grunneiers godkjennelse.

- Etablere en ny inn- og utkjørsel til Jåttåvågen for privatbiler.

- Sikre innbyggerne en god og reell medvirkning i byutviklingssaker, herunder også områdereguleringsplaner. Det er viktig at gangen i byggesaker gjøres lettere tilgjengelig og på en sånn måte at det er forståelig for folk. 3D-modeller kan være et nyttig hjelpemiddel.

- Jobbe for å etablere flere og utvide badeplasser der dette er hensiktsmessig.

STAVANGER SENTRUM

Fotograf: Knut S. Vindfallet

Stavanger sentrum tiltrekker besøk fra hele Rogaland og som regionhovedstad er det viktig å legge til rette for et aktivt sentrum med mangfoldig handel, variert boligtilbud og et levende natteliv. Nattelivet i Stavanger har en hyggelig og samlet fremtoning som Fremskrittspartiet ønsker å ivareta. Det skal være mulig å parkere i sentrum, derfor er det viktig med rikelig med parkeringsplasser, også handicap-parkeringsplasser. Det skal være lov å ha det hyggelig og Fremskrittspartiet er positive til nye alternative utesteder som ønsker å etablere seg i sentrum. FrP vil stille seg positiv til forslag om norsk kasinodrift og andre nyetableringer. Fremskrittspartiet vil arbeide for at utestedene får lov til å skjenke så lenge loven tillater det. Det skal ikke innføres særregler som plager utestedene og deres gjester.

FrP vil tilrettelegge for å få landsstrøm til båter og skip som ligger til kai i sentrum, både av miljøhensyn og av støyhensyn til beboerne i sentrum. Vi vil arbeide for å bevare Gamle Stavanger, gjennom å legge til rette for at folk kan få gode boliger i forbindelse med oppussing.

Fremskrittspartiet ønsker å legge til rette for parkeringsplasser i større byggeprosjekter i sentrum for å sikre tilgang til parkering for næringslivet og beboere. FrP vil øke antall båtplasser for byens innbyggere, samt å få en bedre gjestebåthavn i sentrum.

Fremskrittspartiet ønsker å utvide Holmen og fylle ut med nye arealer i sjøen. FrP vil arbeide for å bygge to nye etasjer på Jorenholmen P-anlegg med publikumsvennlige næringslokaler på taket tilrettelagt for servering. Videre ønsker Fremskrittspartiet å forbedre oppryddingen av sentrum etter nattelivet og legge til rette for bedre køfasiliteter for buss og taxi når folk skal hjem fra byen om kvelden/natten.

Fremskrittspartiet vil sørge for at kommunen skal være en lyttende partner for alle deler av nærings- og kulturlivet i sentrum.

Stavanger FrP vil:

- Arbeide for at alle utesteder får lov til å holde åpent så lenge loven tillater det.

- Legge til rette for parkeringsplasser i større boligprosjekter og kontor-/senterprosjekter i sentrum.

- Legge til rette for en betydelig økning i antall båtplasser for byens innbyggere, samt å få en bedre gjestebåthavn i sentrum.

- Tilrettelegge for rekreasjon og opplevelser i sentrum.

- Utvide Holmen og fylle ut med nye arealer i sjøen.

- Bygge to nye etasjer på Jorenholmen P-anlegg, med publikumsvennlige næringslokaler på taket.

- Ha nulltoleranse for ulovlig tagging. Dette skal fjernes umiddelbart.

- Arbeide for at gjengangere som lager bråk i sentrum skal stenges ute fra sentrum i helgene.

- Forbedre opprydningen av sentrum etter nattelivet.

- Legge til rette for bedre køfasiliteter for buss og taxi når folk skal hjem fra byen om kvelden/natten. Blant annet ved et midlertidig tak som settes ved de største køene.

- Spre og etablere flere taxiholdeplasser til flere plasser.

- Jobbe for å opprettholde og etablere flere parkeringsplasser i sentrum.

- Legge til rette for flere offentlige toaletter.

- Som utgangspunkt i nye reguleringssaker legge inn publikumsrettede aktiviteter i første og eller øverste etasje av sentrumsbygninger.

- Prioritere byggesaker som gir flere boliger i sentrum.

- Styrke Natteravnene og andre frivillige som bidrar til en tryggere by.

- Sørge for at personer som oppfører seg ubehagelig, pågående gateselgere, trakasserende personer og personer som driver med sexsalg, bortvises.

- Innføre forbud mot organisert tigging.

- Nulltoleranse mot kriminelle gjenger.

NEI TIL BOMPENGER OG VEIPRISING

Bompenger er en usosial ekstraavgift som rammer innbyggerne hardt og reduserer muligheten familier og enkeltpersoner har til å leve sine liv på en best mulig måte. Vei og infrastruktur er et velferdsgode som staten må ta regningen for – fullt ut. Det er feil at allerede betalte veier skal bli avgiftsbelagte for å betale for andre prosjekter.

Fremskrittspartiet mener det er feil at regningen skal sendes til innbyggerne når politikerne ikke prioriterer riktig og særlig at bilister skal bære en stor andel av kostnadene. Fremskrittspartiet ønsker å forbedre hverdagen til innbyggerne ved å gjøre det mer tidseffektivt å komme fra a til b, også med privatbiler. Både privatpersoner og næringslivet taper på kø. Vi ønsker derfor å prioritere løsninger som gjør at det blir minst mulig stans i biltrafikken og minst mulig kø.

Stavanger har i dag gode, fungerende kollektivfelt for buss f.eks. på Madlaveien ut til Revheim. FrP vil ikke ødelegge fungerende kollektivløsninger ved å konstruere kostbare bussveialternativer som medfører større trafikkproblemer. Fremskrittspartiet vil satse på vei- og infrastruktur, men vil holde investeringsnivået på et nivå som ikke krever bompenger. FrP vil arbeide for at eksisterende bompengeinnkreving i bymiljøpakken avsluttes. Videre vil FrP arbeide mot nye bompenger, veiprising og rushtidsavgifter.

Stavanger FrP vil:

- Avslutte Bymiljøpakken, og mener at staten må ta regningen.

- Prioritere vei og infrastruktur høyere i Bymiljøpakken.

- Fjerne alle bompenger.

- Ha statlig finansiering av E39 og fremtidig kollektivutbygging.

EN TRYGGERE BY

Stavanger er en trygg by, men likevel opplever noen personer hvert år å bli utsatt for vold, innbrudd og ran. For disse og deres nærmeste hjelper det lite at byen anses som en trygg by. FrP vil derfor ved hjelp av forskjellige tiltak gjøre byen tryggere. Bydelspoliti er et godt tiltak både for å bekjempe hverdagskriminaliteten, og å øke den generelle trygghetsfølelsen. Et synlig og tilstedeværende politi har en dempende effekt på kriminaliteten. Bydelspolitiet vil også aktivt kunne brukes til forebygging av ungdomskriminalitet, som det for Stavanger FrP er viktig å praktisere nulltoleranse for.

Stavanger FrP vil fortsette arbeidet med å fjerne prostitusjon i Stavanger sentrum og på offentlige steder. Den allmenne tryggheti sentrum er viktig for at en by skal kunne leve godt. Vi vil arbeide for et tryggere uteliv i sentrum gjennom samarbeid med politi, vekterbransjen og utelivsbransjen. Vi vil at alle skal kunne dra trygt hjem fra byen på kvelds- og nattestid, og vil aktivt arbeide for å gjøre gatene tryggere og sikrere for alle. Vi vil jobbe for å få økt nattbelysning på traseer ut fra Stavanger sentrum mellom kl 24:00 og 04:00 i de mørke månedene.

Stavanger FrP vil:

- Gjøre utelivet i sentrum tryggere gjennom økt samarbeid med politi, vekterbransjen og utelivsbransjen.

- Etablere prøveprosjekt med byvekterordning i Stavanger sentrum ved høytider, festivaler osv.

- Etablere økt nattbelysning på traseer ut fra Stavanger sentrum i de mørke månedene.

- Jobbe for at forebygging av ungdomskriminalitet gjøres samordnet på tvers av offentlige etater.

- Jobbe for å etablere et tilstrekkelig tilbud innen kriminalomsorgen for ungdomskriminelle i distriktet.

NÆRINGSLIV OG JOBBER

Det er det private næringslivet som skaper arbeidsplasser, verdier og skatteinntekter som betaler for kommunens tjenestetilbud. Det er svært viktig at kommunen er positiv i møte med det næringslivet som ønsker å skape og utvikle arbeidsplasser i kommunen. For å være attraktiv for nyetableringer er det viktig at det kommunale byråkratiet begrenses, de kommunale avgiftene holdes lave, og eiendomsskatten bør fjernes. Fremskrittspartiet ønsker ikke at kommunen skal velge ut hvilke bedrifter som skal gjøre det bra gjennom særregler, støtteordning og subsidier. FrP tror på kraften i det private næringslivet og ønsker at flest mulig bedrifter og aktører skal få være i stand til å leve av eget arbeid og egen næring.

Fremskrittspartiet ønsker å sørge for at det til enhver tid skal være klart regulerte og byggeklare næringstomter av forskjellige størrelser i Stavanger. Det er også viktig å gjøre det enklere å få bygge ut og tilpasse bygg til ny virksomhet.

Fremskrittspartiet ønsker at Stavanger skal være en tydelig JA-kommune. Når næringslivet tar kontakt med kommunen skal disse bli møtt med positivitet, positiv service og aktivt bidra til at alle offentlige tillatelser som er nødvendig blir gitt raskt og effektivt.

FrP vil legge til rette for bedriftsetableringer blant annet gjennom forutsigbare og langsiktige rammebetingelser, lavere skatter og avgifter, høyere tomteutnyttelse, serviceholdning overfor næringslivet, tilstrekkelig antall parkeringsplasser og gode velferdstjenester.

Fremskrittspartiet vil arbeide for at alle ungdomsskoler i Stavanger skal tilby arbeidslivsfag som gir elever innsikt i entreprenørskap og bedriftsetableringer.

FORUS NÆRINGSOMRÅDE

Forus er Norges viktigste næringsområde og Fremskrittspartiet vil utvikle næringsområdet slik at fremtidens høykompetansearbeidsplasser blir etablert på Forus, samtidig som dagens næringsvirksomhet blir ivaretatt.

Det må gjøres et aktivt arbeid slik at det alltid er ferdig regulerte næringsområder klar for å dekke næringslivets behov. Fremskrittspartiet vil arbeide mot reguleringer og rekkefølgekrav generelt, og spesielt mot offentlige krav som svekker Forus sin attraktivitet.

Det er viktig å sørge for at Forus oppfattes som en fungerende arbeidsplass med tanke på pendling og parkering. Fremskrittspartiet vil arbeide for å fjerne bompengene på Forus, sørge for at det er nok parkeringsplasser til nye og eksisterende arbeidsplasser og arbeide for gode pendlerruter til Forus fra hele regionen.

Fremskrittspartiet vil være positive i møte med aktører som foreslår nye positivt rettede ideer og tiltak for å bedre fremkommelighet og mobilitet på Forus.

LANDBRUK OG HAVBRUK

Stavanger kommune er Norges største landbrukskommune innenfor sau, verpehøns, tomat- og agurkproduksjon, og denne rollen skal Stavanger være stolt av og løfte frem.

Landbruket på Finnøy, Rennesøy og i Stavanger driftes av ambisiøse, driftige og seriøse bønder som satser på egen drift og merkevarebygging. Mangfoldet i nye Stavanger kommune innenfor matproduksjon både i landbruket og havbruket er stort, og Fremskrittspartiet vil være positiv til nye tiltak og søknader som er med å utvikle landbruket og havbruket i Stavanger, og negativ til særregler som gir våre bønder særlige ulemper.

Fremskrittspartiet vil at det skal være enklere å satse på jordbruket og det bør være enkelt å få kjøpe og selge jord fra et gardsbruk til et annet.

Det er viktig for Fremskrittspartiet å bidra til at folk skal ha mulighet til å utnytte det totale ressursgrunnlaget på egen eiendom uten å møte for mange hinder. Vi er positive til initiativ og muligheter for økt inntekt og nye arbeidsplasser som gardsutsalg, reiseliv som tilleggsnæring og lokale vare- og alkoholutsalg av egenproduserte varer.

Kommunens handlingsplaner for klima og miljø må ikke stå i veien for at veksthusnæringen på Finnøy og Rennesøy skal kunne utvikles videre og styrkes. Biogassproduksjonen i Mekjarvik bør kunne tilbys til landbruket i Stavanger kommune som ønsker å benytte seg av billig gass.

Fremskrittspartiet vil verne bondens eiendomsrett og er imot ekspropriasjon av bondens eiendom til matjord og beite. I saker hvor landbruket berøres, skal man ta ekstra hensyn og i de tilfeller hvor landbruksjord må nyttes, skal det tas i bruk erstatningsjord for å sørge for at kommunens samlede landbruksjord ikke reduseres mer enn nødvendig. Fremskrittspartiet er motstandere av enhver form for boplikt.

TRANSPORT

Det offentlige har ansvaret for at landet har en moderne infrastruktur med et godt samferdsels- og kommunikasjonsnett. Et effektivt veinett gir trafikksikker og miljøvennlig transport, og er en viktig forutsetning for videre vekst. Det er statens oppgave å finansiere veiutbygging, all den tid staten krever inn flere titalls milliarder i bil- og veiavgifter. Vei- og gatesystemet må tilpasses transportbehovet og det må primært anlegges store gjennomfartsårer i kulvert under bakken for å frigjøre areal, samt ta hensyn utfordringer rundt støyforurensning. En av de viktigste offentlige oppgavene for staten og kommunen er å sørge for at folk kan komme seg til og fra arbeid på en tidseffektiv og overkommelig måte.

Bil:

FrP er det eneste partiet i Norge som er ærlig på at bilen, for svært mange, vil være det foretrukne transportmiddelet i mange år fremover. Det er derfor svært viktig at vi legger til rette for at det kommer flere biler i årene som kommer ved å bygge ut flere av våre veier.

Kollektiv:

Busstilbudet må utbygges på en måte som gjør at det ikke forsinker privatbiler. I tillegg må det være et hyppig tilbud som er nært der folk bor, jobber og studerer. Finansiering av kollektivtilbudet skal heller ikke hvile på bilister.

Ny togring:

Stavanger er svært heldig med et godt utbygd dobbeltspor mellom Stavanger og Sandnes. FrP i Stavanger ønsker å utrede muligheten for å bygge ut dobbeltsporet videre under bakken fra Stavanger stasjon til Tasta i trinn, samt å koble Forusområdet og Stavanger lufthavn inn på dobbeltspor i samme trinn. Videre ønsker vi å utrede muligheten for å fortsette med togspor fra Tasta og over til Kvernevik, Tananger og til Sola slik at det etableres en togring. En togring i Stavanger kan løse de fleste av våre lokale utfordringer i kollektivtrafikken til og fra Forus, Sola og Tananger.

Stavanger FrP vil:

- Utrede en togring fra Stavanger stasjon med stopp på UiS, nye SUS, Tasta, Kvernevik, Tananger, Stavanger lufthavn og Forus.

- Utvide til 4-felts sammenhengende motorvei til Kristiansand til 6-felt i Stavanger og Sandnes.

- Utrede ny tunnel fra AMFI Madla til Tananger.

- Legge kollektivtransport i tunnel under Kannik.

- Bygge 2-planskryss i Tjensvollkrysset.

- Bygge 2-planskryss i krysset fra Madlaveien til Løkkeveien.

- Stimulere til økt bruk av kollektivtransport, men si nei til innføring av rushtidsavgift eller annen beskatning av privatbilisme.

- Fjerne bompengeringene og sørge for at Stavangerregionen får større andel av statlige veimidler.

- Arbeide for å etablere en ny togstasjon mellom Gausel stasjon og Sandnes sentrum. Fortrinnsvis på gamle Forus stasjon.

- Sikre en rettferdig soneparkeringsordning med nok parkeringsplasser innenfor sonene og at midlene øremerkes til prosjekter som kommer brukerne til gode.

SÅRBARE BARN OG UNGE I KOMMUNEN

Stavanger FrP vil arbeide for at innbyggerne skal møtes av et personale på skolene, helsestasjonene og barnehagene mv. som er godt kvalifisert, og tilbys tjenester av god kvalitet, utøvd med høy etisk standard. Barn og unge er fremtidens voksne og må sikres gode og trygge oppvekstsvilkår. Psykisk helse er viktig for trivsel og læring i skolen. Stavanger FrP vil prioritere tiltak som kan motvirke psykisk uhelse blant barn og unge. Uavhengig av økonomi må alle gis mulighet til å delta i fritidsaktiviteter. Stavanger FrP vil så langt som mulig bekjempe fattigdom.

Stavanger FrP vil:

- Styrke bemanningen i skolehelsetjenesten med flere skolepsykologer og helsesykepleiere.

- Sette av midler til flere jordmødre, helsesykepleiere og doulatjeneste for å forbedre og ivareta tilbudet til gravide kvinner og barn på helsestasjonene.

- Bygge ut et helhetlig tilbud til gravide kvinner i utsatte grupper som rusmisbrukere, psykisk syke og sosialt vanskeligstilte, slik at de gis en mulighet til å ha omsorgen for sine barn i et langsiktig perspektiv.

- Styrke barnas rettssikkerhet i barnevernssaker.

- Styrke tilbudet for ungdom i forebyggende rus- og barnevernstiltak.

- Legge til rette for at alle barn og unge kan delta i fritidstilbud, uavhengig av familiens økonomi.

ET BARNEVERN FOR BARNAS BESTE

Fremskrittspartiet er opptatt av å sikre at alle barn får den oppveksten de fortjener. Det er foreldrenes ansvar å ivareta barnas behov og gi dem den tryggheten og kjærligheten de trenger. Dessverre er det noen barn som ikke opplever den tryggheten og kjærligheten hos sin biologiske familie. Det er derfor viktig for Fremskrittspartiet å sikre at vi har et sterkt barnevern som kan bistå barn og familier i vanskelige situasjoner. I alle avgjørelser knyttet til barn og deres situasjon skal barnets beste legges til grunn.

Stavanger FrP vil:

- Innføre rett til ettervern inntil fylte 25 år.

- Gjøre det lettere for familier å skifte saksbehandler.

- Sikre kompetanseheving av barnevernet i Stavanger.

- Sikre at kultur ikke blir en unnskyldning.

SKOLE, UTDANNING OG BARNEHAGER

Barna våre skal skape fremtidens Stavanger og vår fremtidige velstand. Nye arbeidsplasser og kompetansemiljøer skapes kun hvis et godt utdanningsgrunnlag legges for kommende generasjoner. Det er derfor viktig å gi flest mulig en mulighet til å bli den beste utgaven av seg selv. Dette starter allerede i barnehagen og følger barna ut skolegangen.

Stavanger FrP ønsker å styrke skolen i Stavanger. Det gjør vi ved å gjøre Stavangerskolen til en attraktiv arbeidsplass med gode arbeids- og lønnsvilkår. For å tiltrekke og belønne de beste lærerne og rektorene ønsker vi å teste å bonuser basert på gode arbeidsprestasjoner. Vi ønsker også å styrke innsatsen tidlig i utdanningsløpet for å sikre at elever får den best tilpassede skolegangen og får bli den beste utgaven av seg selv.

Stavangerskolen skal legge til rette for at både elever og lærere tilegner seg digital kompetanse, kritisk medieforståelse, og god digital dømmekraft for å motvirke digitale overgrep.

Vi ønsker å jobbe for et mangfold av aktører som kan drive barnehager i Stavanger. Stavanger FrP synes kvalitet skal belønnes og heier derfor på gründere som ønsker å skape verdier innen velferd. Vi vil jobbe for stabile vilkår og forutsetninger for private barnehager og at de skal motta like tilskudd som de offentlige, til enhver tid.

Vi ønsker at foreldre som ønsker det, skal få muligheten til å velge en barnehageplass for sine barn i sitt nærområde eller ved arbeidssted. For å få til dette vil vi benytte private barnehageplasser for raskt å få på plass og til enhver tid ivareta et tilstrekkelig tilbud. Vi ønsker også i praksis å ha løpende barnehageopptak slik at foreldre og barn får barnehageplass når det trenger det.

Stavanger FrP tar arbeidsmiljøet på alvor. Gjennom flere år har det vært et høyt sykefravær i kommunens barnehager. Vi ønsker derfor å lære av private barnehager med et lavt sykefravær, samt å sette inn nødvendige tiltak.

Barnehage

Stavanger FrP vil:

- Sikre full barnehagedekning med rett til plass i egen bydel og gi private barnehager like vilkår som offentlige barnehager. Slik at foreldre kan velge det tilbudet som passer dem best.

- Ha to hovedopptak til barnehagene og arbeide for rullerende barnehageopptak slik at foreldrene får barnehageplass ved behov.

- Si nei til etablering av barnehager som hindrer integrering eller deltakelse i samfunnet.

- Jobbe for at flere barnehager skal ha mer fleksible åpningstider.

- At alle barn skal beherske norsk før de begynner på skolen, og at det i barnehagene er klare mål for å oppnå dette.

- Heve statusen til barnehagelærere.

- Promotere og tilby ansatte i barnehager muligheten til å ta relevant utdanning for å øke kompetansen og hindre gjennomtrekk av ansatte i barnehagene.

- Oppgradere uteområdene til barnehagene.

- Styrke samhandlingen og kompetanseutveksling mellom UiS og barnehagene i Stavanger.

Skole

Stavanger FrP vil:

- Ha en sterk satsing på tidlig innsats fra 1. til 4. klasse for å sikre at alle elever kan lese, skrive og regne.

- Belønne lærere som løfter elevenes resultater.

- Styrke oppfølging av elever som strever med basisferdigheter.

- Tildele ressurser til de enkelte skoler på en slik måte at ressurskrevende elever kompenseres fullt ut for.

- Styrke varslingsrutiner for lærere og ansatte i skolen som opplever trusler og vold, samt sørge for en tilstrekkelig oppfølging.

- Tilby lærerne etterutdanning med fokus på klasseledelse for å sikre faglig utvikling og utvikling som leder.

- Redusere papirarbeid og annet byråkrati slik at lærerne kan fokusere på elevene og undervisningen.

- Gjøre det enklere å få fleksibel skolestart dersom et barn vurderes i samråd med foreldre og barnehage til å tjene på å begynne senere eller tidligere på skolen.

- Ha flere fri- og privatskoler for å utvide skolemangfoldet i kommunen. Etablere en støtteordning for å sikre at flere barn kan velge fri- og privatskoler.

- Etablere lærerevaluering i Stavangerskolen og premiere dyktige lærere som kan vise til gode resultater.

- La elever med stort læringspotensiale få rykke opp ett eller flere trinn i ulike fag.

- Innføre tilbud om kjøp av et varmt og sunt måltid i skolen.

- Sørge for at alle skoler har “super klasser” til elever med spesielle talenter innen de basisfag og at enkeltskoler skal tilby byomfattende talenttilbud i valgfag.

- Innføre valgfritt sidemål som en prøveordning i Stavangerskolen.

- Styrke samarbeidet med næringslivet.

- Oppdatere utstyr og pensum i skolen slik at elevene kan holde seg oppdatert. Samt stille seg positive til sponsing og reklamefinansiert skolemateriell.

- Styrke rådgivningstjenesten i grunnskolen ved å ha egne kvalifiserte karriere- og utdanningsveiledere. Samt inkludere foreldre mer i denne prosessen.

- Innføre anonym retting av prøver som et prøveprosjekt i Stavangerskolen.

- Fortsatt måle resultatene i Stavangerskolen og ha åpenhet om disse.

- Sammenligne resultatene i Stavangerskolen med resultatene i andre europeiske storbyer, og bruke kunnskapen aktivt for å forbedre undervisningen.

- Øke innsatsen mot mobbing og trakassering ytterligere.

- Ha et tilstrekkelig tilbud for å ivareta barn som blir mobbet. Eksempelvis gjennom å utvide mobbeombudets mandat og innføre en ytterligere stilling.

- Gjøre forsøk der høyt kompetente fagpersoner kan bistå i undervisningen ("Lærer II").

- Stille karakterkrav til nyansatte lærere i Stavanger-skolen.

- Utrede en egen sertifiseringsordning med krav til oppdatert faglig nivå for lærere i Stavangerskolen.

- Styrke rekrutteringen til fagutdanninger.

- Innføre en ekstra satsing på basisfagene (norsk, matematikk, engelsk og naturfag) i Stavangerskolen.

- Styrke svømmeopplæringen i skolen. Prioritere nødvendige ressurser for å nå mål om bestått ferdighetsprøve i 4. klasse.

SENIORPOLITIKK

Vi lever stadig lenger og flesteparten av oss beholder god livskvalitet i mange år etter pensjonist-tilværelsen har begynt. Både for friske eldre og eldre med omsorgsbehov skal Stavanger kommune fremstå som en aldersvennlig kommune med gode tilbud og levekår.

Fremskrittspartiet er svært positive til å bygge flere attraktive og livstilpassede boliger i bofelleskap for seniorer etter modell fra Vålandstun, hvor det legges til rette for aktiviteter og sosialt samvær.

Fremskrittspartiet ønsker at Stavanger skal øke samarbeidet med frivillige lag og organisasjoner for å sørge for at seniorer i Stavanger får et bredt aktivitetstilbud og mulighet til å delta på kultur og idrettsarrangement.

Stadig flere begynner sin pensjonisttilværelse før fylte 67 år. Mange eldre vil med sin kompetanse, erfaring og kapasitet kunne bidra frivillig og gi seg selv og andre en meningsfylt tilværelse.

Stavanger FrP vil:

- Ha alternative former for seniorboliger, tilrettelagt med og uten tilleggstjenester.

- Oppfordre til engasjement innenfor frivillig sektor.

- Øke samarbeidet mellom kommunen, private og frivillige for å gi seniorer økt aktivitets-, kultur og idrettstilbud.

ELDREOMSORG

En større andel av Stavanger kommune sin befolkning blir de neste årene eldre og pleietrengende. Kommunehelsetjenesten er forventet å ta mer ansvar fra spesialisthelsetjenesten og i mange tilfeller vil sykehjemmene måtte kunne behandle, pleie og ivareta mennesker med varierte og sammensatte helseutfordringer.

Fremskrittspartiet ønsker å legge til rette for at ideelle, frivillige og private sykehjem, eldrehjem og andre pleieinstitusjoner skal få tilby sine tjenester til kommunens innbygger på lik linje med det offentlige. FrP ønsker at den enkelte selv skal få velge tilbyder, og det offentlige betaler utgiftene gjennom stykkprisfinansiering.

Fremskrittspartiet vil følge pleie- og omsorgsbehovet i Stavanger kommune nøye, og sørge for at det regelmessig bygges nye fullverdige sykehjemsplasser og omsorgsboliger.

Mange pleietrengende vil kunne klare å bo i egne hjem eller omsorgsboliger dersom de får god oppfølging på deres hjelpebehov. Fremskrittspartiet vil ta i bruk moderne velferdsteknologi som gjør at mange vil kunne leve gode liv i hverdagen på egenhånd uten fulltidsomsorg.

Fremskrittspartiet ønsker å legge til rette for at pleietrengende skal få rike hverdagsopplevelser på kommunens institusjoner. Beboere bør få varierte tilbud på dagsenter, mulighet til å nyte god mat og drikke og ha tilgang på gode treningsfasiliteter. Både korte og varige opphold skal oppleves hyggelige og hjemmehørende.

Ingen skal tvinges til å bo uten sin partner på institusjoner i Stavanger. Fremskrittspartiet vil arbeide for at alle skal ha rett til å dele rom med ektefelle når en person har fått innvilget plass.

Fremskrittspartiet vil være positive til å utvikle en demenslandsby slik at beboere med demens og lignende helseutfordringer kan leve gode liv i et tilpasset omsorgsmiljø.

Fremskrittspartiet ønsker at sykehjemmene regelmessig skal gjennomgå medisinbruken til den enkelte pasient slik at pleietrengende ikke overmedisineres.

Stavanger FrP vil:

- Jobbe for å øke bemanningen på sykehjemmene, spesielt på natt.

- Sørge for at det bygges ut nye sykehjemsplasser og særlig legge til rette for at dette skjer fortrinnsvis i privat og ideell regi.

- Oppfordre sykehjemmene til å vurdere sine personalressurser slik at alle behov dekkes, herunder vurdere å ansette aktivitør.

- Opprette ambulerende team, bestående av lege, sykepleier og fysioterapeut for å utføre raske hjemmebesøk til pasienter som blir utskrevet fra sykehus.

- Arbeide for å motvirke ensomhet og utenforskap.

- Ha fritt brukervalg i hjemmesykepleien.

- Engasjere frivillige til oppgaver som besøksvenn, følgesvenn, spisevenn, omsorgsvenn og turvenn, både til beboere på sykehjem, aldershjem, og hjemmeboende.

- Utvikle et morgendagens aktivitetssenter.

- Jobbe for å starte planleggingen av og bygge to nye sykehjem i perioden.

- Jobbe for å fjerne ventelister for sykehjemsplass, og innføre et prinsipp om plass når du trenger det.

- Fortsette innsatsen i LEVE HELE LIVET med uforminsket styrke.

- Sørge for matglede rundt måltidene som er ernæringsmessig riktig sammensatt og sørge for at beboere på sykehjem får tilstrekkelig med tid til å spise maten sin opp.

- Ha egne kjøkken på sykehjemmene i kommunen.

- Redusere antall hjelpere til brukere og beboere ved at virksomhetene gis anledning til å ta i bruk forskjellige former for langturnus.

- Legge til rette for et differensierte private boformer.

- Vurdere lønn som rekrutteringsmiddel for sykepleiere.

- Økt måling av kvaliteten på sykehjemmene.

- Sikre at ingen må stå i kø for å få sykehjemsplass og innføre garanti om søknadsbehandling innen 14 dager.

- Sørge for et tilstrekkelig behandlingstilbud for demente. Eksempelvis gjennom en demenslandsby.

Les FrPs 10 punkter for en varm, trygg og verdig eldreomsorg her.

FOREBYGGING OG REHABILITERING

Å forebygge skade og sykdom er foretrukket fremfor å behandle etter at skaden har skjedd. Fremskrittspartiet ønsker at flere skal kunne få gode treningsvaner og ønsker derfor å skape økt oppmerksomhet rundt våre gode turløyper i kommunen. FrP vil også arbeide for at flere får delta i den frie og organiserte idretten som er med å forebygge livsstilsykdommer.

Hvis sykdom eller skade inntreffer, er det viktig å starte rehabilitering så raskt som mulig etter inntruffet tidspunkt. FrP ønsker å styrke kapasiteten på rehabiliteringsavdelingen i Stavanger, og det er viktig at mennesker som skal rehabiliteres ikke settes på avdeling med pleietrengende av helt andre behov, som for eksempelvis demens.

Fremskrittspartiet ønsker å legge til rette for at ideelle, frivillige og private aktører skal kunne tilby rehabiliteringstilbud til kommunens innbyggere på lik linje med det offentlige. FrP ønsker at den enkelte selv skal få velge tilbyder, og det offentlige betaler utgiftene gjennom stykkprisfinansiering.

FUNKSJONS- OG UTVIKLINGSNEDSATTE

De funksjonsnedsatte sine grunnleggende rettigheter skal ivaretas. Vi ønsker å jobbe for at funksjonsnedsatte skal få leve et best mulig liv og bli godt ivaretatt i Stavanger kommune.

Stavanger FrP vil:

- Følge opp vedtatt plan for helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingsnedsettelse, både økonomisk og vurdere nye tiltak.

- Ha nok avlastningsplasser for barn og unge.

- Innføre et lokalt ombud.

- Legge til rette for at den enkelte kan få eie sin egen bolig, uavhengig av hjelpebehov.

- Benytte lærdommen fra LEVE HELE LIVET også innenfor dette området.

- Påse at alle som ønsker det får utarbeidet en individuell plan og at denne er kjent og blir fulgt

Opp.

- Arbeide for at personer med sterkt nedsatt funksjon får et bofelleskap og tilrettelagt dagsenter utenfor boligen.

- Arbeide for at flest mulig får en meningsfull dag med mål om jobbtilbud til de som har mulighet til å utføre et arbeid, VTA-plasser, samt ha flere arbeidsplasser.

- Arbeide for et godt dagsentertilbud og generelle styrking av aktivitetstilbud.

- Fortsette tilretteleggingen for at utviklingsnedsatte og andre funksjonsnedsatte kan eie sin egen bolig.

- Jobbe mot stigmatisering og fordommer.

- Sikre brukermedvirkning.

- Styrke blinde og svaksyntes tilgang til offentlige transporttjenester.

- Arbeide for å opprette et ombud for funksjonsnedsatte.

PSYKISK HELSE

Stavanger FrP vil jobbe for:

- Tidlig diagnostisering og behandling er avgjørende viktig for å begrense psykisk sykdom og plager.

- Tilstrekkelig kapasitet i behandlingsapparatet, inkludert lavterskeltilbud, og ettervern må tilstrebes.

- Styrke forebyggingsarbeidet hos unge gjennom skolehelsetjenesten.

- Styrke psykologtjenesten i kommunen.

- Følge opp plan for psykisk helse både økonomisk og å vurdere nye tiltak.

- Sikre brukermedvirkning.

- Samarbeide med private tjenestetilbydere.

- Jobbe for å styrke oppfølgingen av mennesker med psykiske lidelser.

- Jobbe for minst mulig bruk av tvang i håndteringen av mennesker med psykiske lidelser.

Rusomsorg

Rusavhengighet er en sykdom og den rusavhengige må behandles som en pasient. Det er viktig at det finnes nok behandlingsplasser slik at når en rusavhengig er motivert for behandling, må vedkommende ikke stå i kø. Kommunens hjelpeapparat må ha tilstrekkelig med ressurser og verktøy til å kunne behandle dem som er motivert for det. FrP vil jobbe for mest mulig skadereduserende tiltak og er åpne for å se på ulike tilnærminger til dette. Vi ønsker å styrke og tilrettelegge for mer bruk av private behandlingstjenester og at det ikke skal være kø for behandling.

Les leserbrev på saken av to av våre kandidater her og her.

SOSIALPOLITIKK

Økonomisk sosialhjelp er en midlertidig hjelp til dem som er kommet i en situasjon hvor de trenger hjelp. Det må jobbes aktivt med å hjelpe folk inn i arbeidslivet, og her kan private, ideelle og offentlige spille hverandre gode.

Det er ikke bærekraftig for samfunnet eller den enkelte at hver femte rogalending i arbeidsfør alder står utenfor arbeidslivet. Fremskrittspartiet mener at våre felles velferdsordninger ikke må stå i veien for at arbeidsgivere skal satse på arbeidstakere med enkelte utfordringer. FrP vil arbeide for at alle kommunens avdelinger tar sine ansatte på råd om hvordan en kan opprettholde godt arbeidsmiljø og sikre lavt sykefravær.

For å sikre at barn får en best mulig oppvekst ønsker vi å styrke foreldreveiledningen fortrinnsvis via private eller ideelle aktører.

Kultur og idrett

Gode kultur- og idrettstilbud er viktige for å få folk til å trives i kommunen, og det er spesielt viktig for småbarnsforeldre. Det er viktig at idretten er tilrettelagt slik at alle kan delta, uavhengig av bosted og betalingsevne.

Kulturlivet bør i størst mulig grad drives med egenfinansiering. Dersom det skal utdeles offentlig støtte, bør dette i utgangspunktet være midlertidig, slik at kulturtilbudet kan få litt tid til å skaffe egne inntekter. Ingen kulturtilbud bør ha klippekort på kulturbudsjettet.

Stavanger Frp vil:

- At alle barn skal kunne delta i idrettslivet uavhengig av familieøkonomi eller bosted, eksempelvis med aktivitetskort.

- Selge kommunens andeler i Odeon AS.

- Arbeide for å forlenge åpningstider på kommunens idrettsflater.

- Bygge 50-meters basseng i Hinna bydel med stupetårn og tilhørende varmtvannsbasseng.

- Jobbe for å vedlikeholde og bygge nye kunstgressbaner etter behov.

- Innføre reisestøtte til lag som har utøvere i norgestoppen for å unngå dårligere vilkår til breddeidretten.

- Sørge for at ingen ungdommer/yngre mennesker blir forgiftet ved å tilby anonym testing av innholdet i tabletter eksempelvis på festivaler/arrangementer.

- Gi økonomisk oppstartshjelp til nye festivaler og arrangementer med en gradvis nedtrapping i løpet av fem år.

UNGDOM OG FRITID

Stavanger kommune skal i perioden 2023-2027 jobbe for et enda bedre fritidstilbud til barn og unge i kommunen. Det er kommunens oppgave å sørge for at ungdom har et tilstrekkelig fritidstilbud slik at man unngår ungdom som blir stående på utsiden av samfunnet. Frivilligheten som drives i organisasjoner, idrettslag og foreninger er uerstattelig, og Stavanger FrP skal være positive til ethvert frivillig bidrag rettet mot barn og ungdom.

En av de viktigste oppgavene til kommunen er å ivareta innbyggernes sikkerhet. Det handler om å sikre at barn og ungdom vokser opp i trygge omgivelser. Ungdom som ikke har venner å være med eller en fritidsaktivitet å gå på, har ofte lett for å falle utenfor samfunnet og resten av ungdommene, og noen av dem blir innblandet i rus og kriminalitet. En viktig arena for å forebygge rus og utenforskap er ungdomsklubbene, og ungdomsklubbene må i større grad utvide åpningstidene i helger og i ferier. Ungdomsklubbene skal være et alternativ til dem som ønsker å delta på rusfrie arrangementer, også i helger og ferier.

FrP mener at det beste tilbudet for ungdom, er det tilbudet som ungdommene har vært med å utarbeide selv. Ungdommen i kommunen burde gis anledning til å være med å påvirke mer av hva som skal skje i sine bydeler, på sine ungdomsklubber og på sine ungdomsskoler for å sikre et tilbud som flest mulig ungdom vil benytte og nyte godt av. Stavanger FrP er forkjempere for engasjement blant ungdom, og synes det er bra og fornuftig at ungdom engasjerer seg i det som foregår i samfunnet. FrP mener ungdommens stemme er viktig og er derfor tilhengere av Ungdommens kommunestyre.

Stavanger FrP vil:

- Legge til rette for at ungdomsklubbene kan holde åpent i helger og ferier.

- La ungdom i større grad delta med å forme fritidstilbudet i kommunen.

- Være positive til frivilligheten.

- Vedlikeholde og ruste opp parker, ungdomsklubber og lekeplasser.

- Jobbe for et nytt bydelshus nord i Hinna bydel og i Eiganes- og Våland bydel.

STUDENTBYEN STAVANGER

Fremskrittspartiet har ambisjoner at Stavanger skal være en av landets beste studentbyer. Dette krever også at studentene får sin plass i sentrum. Fremskrittspartiet vil jobbe for å få medisinsk fakultet til Universitetet i Stavanger og stille seg positive til et eget juridisk fakultet.

FrP vil:

- Tilrettelegge for et nytt studenthus i sentrum.

- Tilrettelegge for en større campus med flere funksjoner på Ullandhaug.

- Åpne for permanent tilstedeværelse av flere studenter i sentrum gjennom flytting av et fakultet eller andre studentrettede funksjoner. Fylkeskommunen kan være et egnet sted.

- Arbeide for å bedre kollektivtrafikken til UiS med flere direktebusser fra bydelene.

- Arbeide for at UiS blir økonomisk likestilt med andre universiteter.

- Legge forholdene til rette for studenter i Stavanger – rimeligere boforhold og godt studiemiljø gjennom å åpne for at også private aktører kan oppføre og drive studentboliger med samme statlige støtte som det offentlige.

- Arbeide for at Stavanger skal være den mest attraktive studentbyen i Norge.

- Aktivt støtte UiS i møte med sentrale myndigheter og styrke universitets- og forskningsmiljøet som grunnlag for bedriftsetableringer.

- Arbeide aktivt for at lokale bedrifter ansetter nyutdannede.

- Jobbe for å få flere stipendiater og forskere til UiS.

- Jobbe for å styrke innovasjonsforskning på UiS.

- Jobbe for å få full medisinutdanning til UiS.

- Jobbe for å få flere nyutdannede ut i arbeid.

INTEGRERING, INNVANDRING OG FLYKTNINGER

Stavanger kommune står i særstilling som en av landets mest flerkulturelle kommuner. Dette gir kommunen styrker og utfordringer. Norskkunnskaper er nøkkelen til integrering og her har bådekommunen og den enkelte et ansvar for opplæringen.

FrPs grunnholdning er at alle skal ha samme rettigheter og plikter i sine forhold til fellesskapet i Norge, uavhengig av etnisk bakgrunn. En restriktiv innvandringspolitikk kombinert med aktiv integrering og tilpasning til norske samfunnsforhold vil forebygge motsetninger og konflikter. Samfunnet stiller og må stille krav til alle innbyggere om at disse må forsøke å forsørge seg selv og sine. Det må stilles krav til innvandrere. Det å stille krav, er å vise respekt. Ved å stille krav til innvandrere om å gjennomføre norsk- og samfunnskunnskapsundervisning og arbeidstrening som vilkår for å få offentlige ytelser, vil kommunikasjon mellom nordmenn og innvandrere, og mellom innvandrere fra ulike opprinnelsesland, sikres, ved at norsk blir et felles språk for alle. Gode kunnskaper i norsk er også et viktig grunnlag for innvandrere for å få innpass på arbeidsmarkedet, og dermed gjøre det mulig å oppnå en ordinær yrkeskarriere.

Fremskrittspartiet er opptatt av at alle borgere i Norge skal oppleve et fritt og åpent samfunn. Tilsvarende er FrP opptatt av at ingen skal forskjellsbehandles på bakgrunn av hudfarge, religionstilhørighet eller etnisk bakgrunn. For å få dette til er det viktig at innvandrings- og integreringspolitikken fungerer godt. Vi sier også nei til finansiering av trossamfunn.

Det er et statlig ansvar å motta flyktninger, og derfor bør staten også dekke kommunenes dokumenterte utgifter i inntil syv år ved utplassering av personer som har fått opphold i Norge, ute i kommunene. Dagens praksis medfører at en del kommuner påføres store ekstrakostnader ved slik bosetting, da tilskuddet nedtrappes og fjernes etter 5 år.

FrP vil at Norge skal oppfylle sine internasjonale forpliktelser og hjelpe flyktninger. Flyktninger kan imidlertid best hjelpes i sine geografiske og kulturelle nærområder. I stedet for å ta mange flyktninger inn i Norge, bør Norge i større grad bidra til å dekke utgiftene til flyktningmottak i flyktningenes egne nærområder. Det vil gi hjelp og trygghet til langt flere mennesker i slike områder for samme sum som det vil koste å ha én flyktning i Norge.

Stavanger FrP vil:

- Gjøre det enklere for bedrifter å ansette utenlandske statsborgere.

- Arbeide for at kommunen ikke tar imot flere flyktninger, asylsøkere og familiegjenforente enn man til enhver tid kan integrere.

- Styrke introduksjonsprogrammet og andre program som får flyktninger/asylsøkere ut i arbeid.

- Motarbeide all forskjellsbehandling av mennesker basert på kjønn, hudfarge, etnisk bakgrunn, legning eller religion.

- Ikke gi lokal økonomisk støtte til organisasjoner som har etnisitet som grunnlag for medlemskap.

- Stille lokale krav til integrering til alle som bosetter seg i Stavanger.

- Sørge for ekstra god lokal integrering av innvandrerkvinner da dette ofte er nøkkelen til lokalt å Integrere hele familien.

- Ikke akseptere undertrykkelse av kvinner uansett begrunnelse.

SINGELPOLITIKK

Det er dyrt å bo alene, men svært mange gjør det. Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at over 1 million mennesker i Norge er aleneboende. Altså ca. 18% av Norges befolkning, likevel er dette en gruppe som stadig blir oversett og nedprioritert.

Aleneboende har i utgangspunktet høyere utgifter og mindre inntektsmuligheter enn dem som bor i parforhold. Aleneboende har høyere boutgifter enn gjennomsnittet fordi de ikke kan dele utgiftene på flere, med bolig og elektrisitet som dominerende utgifter. Kommunale og statlige avgifter slår også negativt ut og gjerne sterkere for aleneboende. Aleneboende som ønsker å dyrke et sosialt liv, har dessverre ofte begrensede muligheter. Når vi snakker om folkehelse, utenforskap og sosial isolasjon som noen av vår tids utfordringer, bør også aleneboende tas hensyn til.

Stavanger FrP vil:

- Jobbe for å redusere offentlige avgifter.

- Jobbe opp mot nasjonale myndigheter for å redusere og fjerne kravene i utlånsforskriften for å gjøre det enklere å eie bolig.