Innvandring og integrering

– Viderefører et feilslått asylsystem

Stortinget sa mandag nei til FrPs forslag om å skrote EUs asylpakt.

Mandag behandlet Stortinget Fremskrittspartiets forslag om å skrote EUs asylpakt. Dessverre sa samtlige andre partier nei til FrPs forslag. Norge går derfor videre i samarbeid med EU om en ny europeisk asylpakt. Forslaget bygger blant annet på å etablere en ny felleseuropeisk solidaritetsmekanisme, som blant annet baserer seg på å transportere migranter fra pressområder, typisk Hellas og Italia, til Norge og andre europeiske land for å behandle asylsøknadene.

Løser ingen problemer

FrPs innvandringspolitiske talsmann, Jon Helgheim, er skuffet over Stortingets nei til å skrote asylpakten.

– EUs nye asylpakt løser ingen av problemene knyttet til migrasjon i Europa. Snarere tvert imot foreslår EU bare å forsterke en allerede mislykket politikk. Dette forslaget vil bare bidra til at flere migranter får hjelp av menneskesmuglere til å legge ut på en livsfarlig ferd over Middelhavet, fordi de øyner håp om et bedre liv i Europa. En slik kynisk tilnærming, der man i praksis oppfordrer mennesker til å risikere livet i søken etter et bedre liv, gir nå Stortinget en fornyet velsignelse til, sier han.

Skuffet over Senterpartiet

Helgheim forteller at han er særlig skuffet over Senterpartiet.

– Senterpartiet har profilert seg som en parti for å sikre norsk råderett. Det gjelder tydeligvis ikke i asyl- og innvandringspolitikken. EUs migrasjonspakt tjener ikke norske interesser. Den viderefører et allerede feilslått asylsystem. Et system Senterpartiet tydeligvis støtter, avslutter Helgheim.