Foto. Jon Engen Helgheim
© Bjørn Inge Bergestuen

Innvandring og integrering

Vil skrote EUs asylpakt

Fremskrittspartiet foreslår å skrote EUs asylpakt i Stortinget.

EU-kommisjonen lanserte høsten 2020 sitt forslag til en ny europeisk asylpolitikk, «New Pact on Migration and Asylum». Forslaget bygger blant annet på å etablere en ny felleseuropeisk solidaritetsmekanisme, som blant annet baserer seg på å transportere migranter fra pressområder, typisk Hellas og Italia, til Norge og andre europeiske land for å behandle asylsøknadene.

Fremmet forslag rett etter påske

Rett etter påske fremmet innvandringspolisk talsperson i FrP, Jon Helgheim forslag i Stortinget om at Norge skal si nei til EUs «New Pact on Migration and Asylum», og sikre fortsatt råderett over egen innvandringspolitikk.

– EUs nye asylpakt løser ingen av problemene knyttet til migrasjon til Europa. Snarere tvert imot foreslår EU bare å forsterke en allerede mislykket politikk. Dette forslaget vil bare bidra til at flere migranter ved hjelp av menneskesmuglere legger ut på en livsfarlig ferd over Middelhavet, fordi de øyner håp om et bedre liv i Europa. En slik kynisk tilnærming, der man i praksis oppfordrer mennesker til å risikere livet i søken etter et bedre liv, kan ikke Fremskrittspartiet støtte, sier Helgheim.

Representantforslag om å sikre norsk råderett over egen innvandringspolitikk

Les forslaget her

Behov for et nytt asylsystem

Til tross for stengte grenser, og den største pandemien verden har stått overfor på over 100 år, kom det like mange asylsøkere til Europa i unntaksåret 2020 som i 2013. I årene 2012 og 2011 kom det færre enn det gjorde i 2020. Det viser med all tydelighet at dagens europeiske politikk er feilslått, mener Helgheim.

– Jeg er oppriktig bekymret for hvordan asyltilstrømmingen til Europa kan utvikle seg i kjølvannet av Covid-19-pandemien. Pandemien har ikke redusert antall migranter som ønsker seg til Europa, snarere tvert imot. Europa kan stå overfor en ny migrasjonsbølge, slik man gjorde i 2015, når grensene igjen åpner, sier Helgheim.

– Dagens asylsystem er feilslått

Helgheim er tydelig på at Norge står bedre rustet i dag for å kunne håndtere en økning i asylankomstene. Dette takket være de endringer FrP fikk gjennomført i regjering. Likevel har ikke Europa kommet særlig videre. Han mener at Europa nå må tenke fundamentalt nytt.

– Europa må stanse muligheten for å få opphold ved å søke asyl ved grensen. Denne behandlingen må flyttes til asylsenter i Afrika. Dagens asylsystem er feilslått, og belønner de ressurssterke og få fremfor de mange og ressurssvake. Siden 2014 har 20 000 mennesker druknet i Middelhavet. Vi må avvikle modellen som gjør at folk legger ut på livsfarlige reiser over havet, avslutter han.

FrP vil ha et mer rettferdig asylsystem

Les mer om vår politikk her