Bengt Rune Strifeldt

Stortingsrepresentant Pressebilder
Bengt Rune Strifeldt smilende med uklar bakgrunn. Portrett. Foto
Følg meg på Facebook

Bengt Rune Strifeldt er stortingsrepresentant og medlem av Næringskomiteen.

Mine hjertesaker:

• Trygt og godt helsetilbud
  • Næringsutvikling
  • Samferdsel

Bengt Rune Strifeldt er stortingsrepresentant for Finnmark FrP, og også 1. kandidat ved valget til høsten. Han har vært innvalgt på Stortinget siden 2017.

Om Bengt Rune Strifeldt:

• Alder: 50
  • Hjemsted: Alta
  • Utdanning: Bygningstekniker og takstmann
  • Yrkesbakgrunn: Jobbet de siste årene før jeg ble innvalgt på Stortinget som driftsingeniør og prosjektleder/prosjektingeniør
  • Politiske verv: Stortingsrepresentant fra 2018, medlem i Næringskomiteen og Stortingets delegasjon for arktisk parlamentarisk samarbeid. Tidligere gruppeleder for FrP i Alta kommunestyre og Finnmark fylkesting. Kommunestyrerepresentant i Alta kommune
  • Hobbyer: Glad i å dra på tur og bruke den fantastiske naturen vi har i Finnmark, fiske både sommer og vinter, snøscooterturer og matlaging
  • Funfact: Jeg har gått på skøyter i samme skøytearrangement som Bart Veldkamp, Ard Schenk, Yep Kramer, Jan Bols, Ben van den Burg, Mark Tuitert, Magne Thomassen, Lasse Efskind, Jarle Pedersen, Ådne Søndrål, Kjell Storelid og Frode Bartholdsen
  • Politisk forbilde: John Alvheim var en av tidenes mest markante og respekterte politikere. Han var et medmenneske i ordets rette forstand og var oppriktig opptatt av de svakeste i samfunnet. Han var en talsmann for svake som ble stemoderlig behandlet og hadde et stort engasjement for eldre, syke og svake. De fleste vil alltid huske Alvheims harmdirrende pekefinger når han påpekte urettferdighet og det han mente var systemsvikt.

Som finnmarking vet jeg hvor viktig naturen er for innbyggerne, både på sommeren og vinteren. Jeg vil fortsette å jobbe for best mulig tilrettelegging, slik at naturen er tilgjengelig for alle.

Bengt Rune Strifeldt

Bengt Rune Strifeldt fra Alta i Finnmark meldte seg inn i Fremskrittspartiet fordi han ville være medlem i et liberalistisk parti som står opp for enkeltmennesket. Nå er han klar for en ny periode som stortingsrepresentant.

Enklere hverdag

Strifeldt drømmer om et samfunn uten tullete byråkrati.

– Jeg vil gjøre hverdagen til folk og bedrifter i Finnmark enklere med bedre veier og infrastruktur, lavere skatter og avgifter, og et enklere samfunn uten tullete byråkrati. Da blir hverdagen enklere for folk flest, sier han, og legger til:

– Jeg representerer først og fremst innbyggerne i Finnmark og tar opp saker som er viktig for hele Finnmark. Jeg bruker mye tid rundt om i hele Finnmark og får veldig mange gode innspill på hva som må til for å utvikle Finnmark videre. Det er viktig å ha folk i Stortinget som kjenner både innlandet og kysten, og hvilke utfordringer folk og næringsliv i Finnmark har. Jeg tar opp saker for folk flest og liker å være ombudsmann. Finnmark trenger ikke politikere som er høye på seg selv og som ikke lytter til folk, derfor tar jeg opp saker som er viktig for deg.

Taktskifte i Norge

Strifeldt poengterer at Fremskrittspartiet har fått mange viktige gjennomslag i sin tid i regjering, og trekker særlig frem samferdsel som spesielt viktig.

– Fremskrittspartiet har fått mange viktige gjennomslag i regjering og et av de viktigste gjennomslagene er etableringen av Nye Veier, som FrP stod alene om i opposisjon, som har vist at det er mulig å bygge hurtigere, bedre og rimeligere veier enn tidligere. Samferdsel og infrastruktur er utrolig viktig for norske bedrifter og folk flest i et langstrakt land som Norge. Vi fjernet arveavgiften, reduserte skatter og avgifter med over 30 milliarder, samtidig som valgfriheten økte og helsekøene ble redusert, sier han.

– Fremskrittspartiet fører en samferdselspolitikk som ga et taktskifte i Norge. Etter mange år med stadig økende vedlikeholdsetterslep på riksveiene fikk Fremskrittspartiet økt bevilgningene betydelig, slik at vi nå reduserer vedlikeholdsetterslepet på riksveiene, fortsetter Strifeldt.

Vil ta vare på naturen

Strifeldt forteller at han har mange hobbyer, og at de fleste av dem knytter seg til naturen.

– Som finnmarking vet jeg hvor viktig naturen er for innbyggerne, både på sommeren og vinteren. Den fantastiske naturen og de mulighetene vi har er for mange en av de viktigste grunnen til at de bor i Finnmark. Jeg vil fortsette å jobbe for best mulig tilrettelegging, slik at naturen er tilgjengelig for alle. Jeg er glad i å dra på tur og bruke den fantastiske naturen vi har i Finnmark, og fiske både sommer og vinter. Jeg drar på snøscooterturer og prøver fiskelykken hver gang jeg får muligheten, sier han, og avslutter:

Jeg stortrives også på kjøkkenet og lager gjerne god mat fra bunnen av med verdens beste råvarer som vi har i området. En enkel forrett med røykelaks og kongekrabbe, hovedrett med reinsdyrkjøtt og gjerne en dessert med multebær kan anbefales.