Foto av helsearbeider og pasient
Vi må sørge for at det er nok sykehjemsplasser til alle som trenger det. © Johnér

Helse og omsorg

Nok sykehjemsplasser til alle som trenger det

Norge skal ha en varm og verdig eldreomsorg, og de som trenger det skal få en god sykehjemsplass.

Det siste året har vi dessverre sett alt for mange eksempler på at eldre som føler seg utrygge hjemme har søkt om sykehjemsplass uten å få det. Det er ikke holdbart.

De aller fleste ønsker å bo hjemme så lenge som mulig, og det skal vi selvfølgelig legge til rette for. Samtidig vet vi også at mange eldre bor alene og er ensomme eller føler seg utrygge hjemme. Noen er også i dårlig form, og er avhengig av hjemmetjenesten for å kunne bli boende hjemme. De som ønsker det og har behov skal få mulighet til å komme på sykehjem eller få en omsorgsbolig.

Vi skal legge til rette for både de som ønsker å bo hjemme og for de som trenger en plass på sykehjem

Vi trenger flere sykehjemsplasser

I dag bygges det alt for få sykehjemsplasser i Norge. I budsjettet for 2023 foreslo regjeringen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet å gi null kroner til bygging av nye sykehjemsplasser. Det kunne ikke Fremskrittspartiet gå med på. Heldigvis ble det lagt inn noe penger, men langt ifra nok til å dekke behovet.

Det er allerede stor mangel på sykehjemsplasser, og behovet vil øke de neste årene. Fremskrittspartiet vil derfor prioritere å bygge flere sykehjemsplasser, slik at det er nok plasser til alle som trenger det. Våre eldre skal være trygge på at det står en ledig plass klar til dem når behovet for hjelp oppstår.

Eldre skal være trygge på at de får hjelpen de trenger. © Johnér

Kombinerte student- og omsorgsboliger

I de store kommunene som har universitet eller høyskoler, ønsker vi å legge til rette for at det skal bygges kombinerte student- og omsorgsboliger. Da kan studenter bo i en studentbolig til redusert pris, mot at de bistår med aktivitet og selskap for eldre beboere. Vi mener det er verdifullt med flere generasjonsmøter i eldreomsorgen, og at det vil kunne bidra til å avlaste ansatte som ofte føler at tiden ikke strekker til.

Vi må få oversikt over hvor mange som søker plass

Dagens regjering har også avviklet ordningen med at det skal føres ventelister over hvor mange eldre som venter på en sykehjemsplass. For Fremskrittspartiet er det viktig at vi fører ventelister, og at vi fører oversikt over hvor mange som søker plass, men som får avslag. Bare på den måten kan vi vite hvor stort behovet er, og stille kommunene som har lange ventelister til ansvar.

FrP vil at det skal føres ventelister over hvor mange som venter på en sykehjemsplass. © Johnér

Eldreomsorgen skal ikke være et postkodelotteri

Vi ønsker også at det skal innføres nasjonale kriterier som må oppfylles for å ha rett på en sykehjemsplass. I dag er det opp til hver enkelt kommune å bestemme sine egne kriterier. Dessverre har vi gang på gang sett at kommuner med lav sykehjemsdekning setter skyhøye krav for å få en sykehjemsplass, for at det skal se ut som om de ikke har brukere på venteliste. Det betyr at man må være mye sykere i enkelte kommuner enn i andre for å få en plass, og fører til store lokale forskjeller. Hjelpen du får skal ikke være avhengig av hvilken kommune du bor i. Norsk eldreomsorg skal ikke være et postkodelotteri!

Fremskrittspartiet vil:

• Sikre flere sykehjemsplasser og utbygging av Omsorg+ til eldre som er for friske til sykehjem, men som føler seg utrygge hjemme.
  • Legge til rette for kombinerte student- og omsorgsboliger.
  • Bekjempe underernæring og gi tilskudd til å bygge flere sykehjemskjøkken.
  • Bekjempe ensomhet blant eldre ved å i større grad involvere frivillige organisasjoner, og bruke frivilligsentralene som møtested for eldre ensomme.
  • Legge til rette for flere generasjonsmøter i eldreomsorgen.

Stem FrP for mer omsorg i hverdagen

Fremskrittspartiet går til valg for mer frihet. I tillegg ønsker vi mer omsorg i hverdagen for alle som har behov for helse- og omsorgstjenester. Det skal være tid til omsorg, ikke kun behandling. Vi vil at våre eldre selv skal få bestemme hvilken hjelp de mottar. Det viktigste er at hjelpen er god, preget av omsorg og kvalitet - ikke hvem som tilbyr den. Du skal få den omsorgen, behandlingen, teknologien og medisinen du trenger, betalt av staten. Når behovet for en sykehjemsplass oppstår, skal du være trygg på at det står en ledig plass klar for deg.

Stem Fremskrittspartiet 11. september for mer omsorg i hverdagen.

Omsorg betyr å bry seg

FrP vil ha bedre omsorg i kommunene våre
Klikk her for å lese mer