Du og din familie vet best selv, og derfor må dere selv få velge blant de kommunale tjenestene.

By, distrikt og kommune

Valgfrihet i kommunale tjenester

Fremskrittspartiet mener at du og dine vet best selv hvilket behov dere har. Derfor vil vi ha valgfrihet i de kommunale tjenestene.

Mer valgfrihet

Kommunen er en stor leverandør av tjenester til landets innbyggere, men det er ikke alltid at kommunen tilbyr de beste tjenestene. Fremskrittspartiet mener derfor at innbyggerne skal stå fritt til å velge hvilken tjenesteleverandør de tar i bruk slik at deres behov og ønsker blir ivaretatt på best mulig måte.

Vi tror på at konkurranse inspirer til blant annet nyskapning, lavere kostnader og effektivisering. Den beste måten å legge til rette for konkurranse på er ved å gi hver enkelt friheten til å velge den tjenesten eller tilbyderen de mener passer dem selv best.

Fremskrittspartiet vil jobbe for at du får mer valgfrihet i kommunale tjenester uavhengig av hvem som drifter tilbudet. Det er nemlig kvaliteten og innholdet i tjenestene som har betydning – ikke om det blir drevet privat, ideelt eller offentlig.

Det er kvaliteten og innholdet i tjenestene som har betydning

Økt valgfrihet og mangfold av tjenestetilbudet

Innbyggerne må få muligheten til å velge mellom ulike tjenesteleverandører. Dette innebærer at private aktører, ideelle organisasjoner og frivillige grupper får anledning til å tilby tjenester i konkurranse med det kommunale tilbudet. Mer konkurranse vil kunne stimulere til økt kvalitet og effektivitet i tjenestene, samtidig som det gir innbyggerne et større mangfold av tilbud å velge mellom.

Større valgfrihet i skole- og barnehagetilbud

Fremskrittspartiet ønsker å gi foreldre større valgfrihet vedrørende hvilken skole og barnehage de ønsker å sende barna sine til. Dette innebærer at det legges til rette for mer konkurranse og mangfold i tilbudene, for eksempel ved å åpne opp for private skoler og barnehager. På denne måten får foreldre muligheten til å velge det tilbudet som passer best for deres barn, basert på ulike faktorer som pedagogisk retning, størrelse og geografisk beliggenhet.

Foreldre må få muligheten til å velge det tilbudet som passer best for deres barn. © Colourbox

Fritt brukervalg

Det er dessverre få norske kommuner som lar de eldre og deres pårørende velge sykehjem og hjemmehjelp selv. Fritt brukervalg handler om at eldre hjelpetrengende mennesker selv kan velge hvilken aktør som skal levere hjemmesykepleie til dem, uavhengig om det er offentlig eller privat. Kommunene skal fortsatt ha ansvar for at tjenesten er forsvarlig og at brukerne får de tjenestene de har krav på.

Fremskrittspartiet vil:

• Jobbe for valgfrihet i alle offentlig finansierte tjenester
  • Sørge for et godt tilbud ved at staten gjennom stykkprisfinansiering tar kostnaden
  • Ha muligheten til å velge leverandør eller tjeneste

Stem FrP for mer frihet i hverdagen

Fremskrittspartiet går til valg for mer frihet. Vi mener du og din familie vet best selv. Da må løsningene være tilpasset deg og dine, ikke kommunen eller fylket. Vi skal sørge for et godt tilbud ved å gi deg og dine valgfrihet blant tjenestene. Gjennom din valgfrihet vil konkurransen mellom de som tilbyr en tjeneste sørge for at kvaliteten og innholdet er det som teller, ikke helt andre irrelevante kriterier slik som om de er drevet privat, ideelt eller offentlig.

Stem Fremskrittspartiet 11. september for mer frihet i hverdagen.

Frihet for den enkelte

Du skal få mer makt i eget liv, og valgfrihet i alle deler av livet
Klikk her for å lese mer