Partileder Sylvi Listhaug
© Bjørn Inge Bergestuen

– Nå er det krig i vårt nærområde

Partileder Sylvi Listhaug viet mye av sin tale til FrPs landsstyremøte til Russlands invasjon av Ukraina og sikkerhetssituasjonen i Europa og Norge.

Partilederen åpnet talen sin med å fordømme Russlands invasjon av Ukraina.

– Diktatoren Putins brutale hær skal ikke komme unna med å ta over naboland etter eget forgodtbefinnende. Det aksepterer ikke ukrainerne. Det aksepterer heller ikke vi. Etter hvert som det har gått opp for Putin at dette ikke er en enkel match, har desperasjonen økt. Sivile mål bombes, og stadig verre drapsmaskiner blir satt inn mot stadig mykere mål, sa hun.

– FrP har fra dag én vært tydelige på at vi fordømmer Russlands invasjon av Ukraina på det sterkeste. Ukraina har rett til å bestemme sin egen fremtid, og det er Putin som er ansvarlig for all død og ødeleggelse som nå foregår like nær Oslo som Nordkapp, fortsatte Listhaug.

– Nå er det krig i vårt nærområde

Hun var også tydelig på at Norge skal stille opp for Ukraina og den ukrainske befolkningen.

– FrP har alltid sagt at flyktninger må hjelpes i nærområdene, og nå er det krig i vårt nærområde. Da har Norge og resten av Europa et ansvar for å stille opp for dem som rammes, sa hun, og la til at det blir feil å sende ukrainske flyktninger i Norge inn i et toårig introduksjonsprogram som er utarbeidet for å integrere flyktninger fra andre deler av verden.

– Mange av dem som har flyktet fra Ukraina kan engelsk, kommer fra et land med godt utdanningssystem og står i tillegg nær Norge kulturelt. Fremfor å bruke A4-løsninger som pasifiserer, må vi sørge for at ukrainere får arbeidstillatelse fra dag én. Det vil også være ukrainere som trenger ekstra hjelp, som vi skal stille opp for. Derfor må regjeringen umiddelbart slutte å hente flere kvoteflyktninger fra resten av verden og heller bruke all ledig kapasitet på flyktninger fra Ukraina, slo Listhaug fast.

FrP vil ha tilpasset integreringsløp for ukrainske flyktninger

Les mer her

Symbolsk klimapolitikk gir Russland mer makt

Listhaug advarte også mot en uansvarlig klimapolitikk som vil øke makten til Russland.

– I Norge står partiene som vil legge ned olje- og gassnæringen fast på en uansvarlig symbolsk klimapolitikk som i realiteten vil øke makten til Russland. FrP har foreslått å igangsette den 26. konsesjonsrunden der vi fortsetter leting etter olje og gass i nye områder. Det er et viktig signal til våre allierte om at vi tar ansvar for å gjøre Europa mindre avhengig av Russlands energiforsyning fremover.

– Regjeringens støttehjul

Partilederen kom også med et flammende forsvar av fortsatt norsk NATO-medlemskap.

– Vi må ta et oppgjør med partiene som er motstandere av NATO. Det er skremmende at SV og Rødt har hatt nærmere 20 prosent på målingene de siste månedene. Invasjonen har ført til en helt ny sikkerhetssituasjon i Europa, og SV og Rødt må endre standpunkt. Det er ikke en vanlig politisk sak, men handler om folks sikkerhet og vårt lands eksistens. Det er særlig urovekkende at SV, som er regjeringens støttehjul, skal ha en hånd på rattet i Norges utenrikspolitikk, opprustingen av Forsvaret og olje- og gasspolitikken de neste årene, tordnet hun.

– Uten USAs militærmakt og vilje til å bidra globalt i kampen for fred og frihet, ville den frie verden tapt kampen mot diktaturer og despoter flere ganger det siste århundret. Nå må vi alle velge side igjen, som vi måtte under andre verdenskrig og den kalde krigen. Historien vil dømme alle som velger å stole mer på propaganda fra fiendene av frihet og demokrati, og som ikke velger riktig side i denne kampen. For første gang i min generasjon er et fritt demokratisk land i Europa under angrep fra et kommunistisk diktatur. Vi står ved et veiskille for Europa, og vi må stille oss på riktig side, understreket partilederen, før hun takket det ukrainske folk og deres president for heltemotet de utviser ved å ofre livene sine for våre felles verdier: Frihet og demokrati.

Situasjonen i Ukraina: Dette mener FrP

Tiden er inne for å skrote kommunisme

Listhaug påpekte at det nå er viktigere enn noen gang at FrP leder an i frihetskampen.

– Verdikampen må vinnes! Vi har ikke råd til et Norge, Europa eller en verden som er preget at totalitære ideologier og krefter som vil ha tvang og ufrihet. Det er alvor nå, og vi har ikke råd til at Norge styres av naive blodrøde sosialister som sover i møte med ondskap og despoti. Tiden er inne for å skrote ideer som kommunisme, sosialisme, ufrihet og tvang. Jeg forventer at Sp og Ap slår tydelig fast at ideologiene som frontes av Rødt, SV og MDG ikke er akseptable, og at disse partiene ikke lenger får styre kursen for den sittende regjeringen.

Tiden er inne for å skrote ideer som kommunisme, sosialisme, ufrihet og tvang.

Sylvi Listhaug

– Ubesluttsom og svak regjering

Partilederen bemerket også at de politiske kampene vi nå står i, ikke bare handler om verdier, ideologi og det langsiktige som vi må kjempe mot, men vel så mye om konsekvensene av krig og konflikt og regjeringens manglende håndtering av krisene.

– Selv om ingenting kan sammenlignes med ukrainernes tapperhet, gjør en ubesluttsom og svak regjering konsekvensene verre for nordmenn. Det vil merkes for alle dette året. Først var det strømkrisen som er kommet av en feilslått europeisk klimapolitikk hvor det bare skal satses på fornybar energi som hverken er lønnsom eller klar. Da går strømprisene i taket, spesielt når vi har en regjering som nekter å ta i bruk verktøykassen ved å stoppe eksporten av vår egen kraft, sa hun, og forklarte videre:

– Vi har altså havnet i en situasjon hvor Norge, som den kraftnasjonen vi er, har underskudd på kraft, fordi staten vil sende kraften vår ut av landet. Også skal vi kjøpe den tilbake til skyhøye priser. Det er hårreisende at vi lar dette skje. Samtidig som strømmen sendes ut av landet, tjener staten seg søkkrik. Når FrP foreslår å fjerne elavgiften, momsen på strøm og sikre makspris på strøm for folk, møtes det bare med mumling fra regjeringen. Og selv med den slappe kompensasjonsordningen fra regjeringen, er det fortsatt ikke kommet noe til bedriftene. Med vår makspris vil det gjelde komme bedrifter, borettslag, privatpersoner og alle.

Står i kø for å sløse bort penger

Listhaug minnet om at midt i den globale usikkerheten går olje- og gassinntektene i været. Det nye anslaget for hvor mye Norge vil få i olje- og gassinntekter er 1750 milliarder kroner. Det er seks ganger mer enn anslått i statsbudsjettet.

– Politikerne står i kø med forslag til hvordan disse pengene skal sløses bort. Klimaministeren Espen Barth Eide vil bruke en stor del på grønn omstilling. MDG vil gi 1500 milliarder i bistand til Ukraina, altså et helt norsk statsbudsjett! Det er helt sprøtt. FrP mener at noen av ekstrainntektene må brukes på å styrke Forsvaret. Til ammunisjon, våpen, trening av personell. Nå må forsvarsfolkenes råd lyttes til. Vi må også sikre at folk flest ikke blir flådd og sikre betydelige avgiftslettelser på mat, strøm og drivstoff, og bruke penger på matsikkerhet, fastslo hun.

Folk blir flådd ved pumpene

Partilederen var tydelig oppgitt over finansminister Trygve Slagsvold Vedums manglende virkelighetsforståelse.

– Senest på onsdag så vi priser oppe i 27 kroner literen for diesel. Samtidig står Vedum og flirer mens han nekter å garantere for at han vil gjøre noe med at folk blir flådd ved pumpene. Analytikere spår at bensinprisen kan komme opp mot 40 kroner før sommeren. I Storebrand sin analyse, må en vanlig husholdning ut med 50-60 000 kroner ekstra i utgifter til blant annet drivstoff, strøm og mat. Samtidig blir pengebingen til Trygve større for hver dag som går, og han virker å ta et stadig hardere grep om hengelåsen, sa Listhaug.

Onsdag så vi priser oppe i 27 kroner literen for diesel. © Anni Skogmann (FrP)

– Staten sin tur til å stille opp

Det kan vi ikke finne oss i, mente hun.

– Nå er det nok. Folk flås, mens finansministeren flirer og gosser seg. Før valget lovet Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum at det var vanlige folks tur. Det har det virkelig blitt. Vanlige folks tur til å bli flådd. Før bedrifter og familiers økonomi går over ende, må det tas kraftige grep. Avgiftene må kuttes – så det monner. Derfor foreslår FrP å fjerne hele veibruksavgiften på drivstoff. CO2-avgiften som stadig skal økes av de andre partiene må også fjernes i sin helhet før vi skatter i hjel hele næringslivet vårt. Det vil bety åtte kroner mindre for bensin og syv kroner mindre for diesel, og vil spare folk flest enorme summer, sa hun, og avsluttet:

– Nå er tiden for handlingslammelse forbi, Trygve og Jonas. Prisene må ned, før det river bedrifters og familiers økonomi over ende. FrP står klar til å sikre flertall slik at folk flest skal ha en levelig økonomisk hverdag. Nå er det staten sin tur til å stille opp for det norske folk.

Se hele talen her

Mer informasjon